تاریخ امروز:

نظرات نشر شده

اجازه ها را اداره نماییداجازه ها را اداره نمایید

تاریخ

2023-12-08T23:00:00Z

اسم

محمد داؤد مومند

محل سکونت

متحده ایالات

تبصره

​مضمون علمی و مستند استاد داکتر نور احمد خالدی

اخیرا در ویب سایت افغان جرمن و دعوت، مضون پر محتوی و علمی یی تحت عنوان «نیم قرن امنیت، ثبات سیاسی و انکشاف تدریجی،سلسلۀ آل یحیی، قسمت او ل نادر خان» به قلم توانای دانشمند محترم، داکتر صاحب خالدی بدست نشر رسیده، که قابل تحسین فراوان است.

تاریخ آیینۀ قد نما، و انعکاس اجتماعی و حیات ملی یک ملت و بزرگان یک جامعه است، تاریخ هویت تاریخی ما را تثبیت میکند، و ما را از جوامع دیگر متمایز میسازد، لذا تاریخ از نگاه تثبیت هویت ملی ما، با ارزش تر و مهمتر، از هر دانش دیگر   اجتماعی است. متأسفانه هستند، ذوات ظالمی که، به عنوان مورخ، با تداخل انگیزه های سیاسی و اعتقادات ایدیولوژیک، با روش تاریخ نگاری خاص خود، به مسخ تاریخ میپردازند، و یکی دو نفر معروف این قافله، میرغلام محمد غبار و میر محمد صدیق فرهنگ است، که علامه حبیبی و استاد محمد عزیز نعیم و استاد نگارگر و دیگران به همچو شیوۀ نگارش تاریخی غبار، به نظر انتقادی نگریسته اند.

داکتر صاحب خالدی درین مضمون جدید خود، بصورت مستند به رد همچو روش تاریخ نگاری مبنی بر اذواق سیاسی و تمایلات ایدیولژیک چپی و مارکسستی، میر غلام محمد غبار و میر محمد صدیق فرهنگ پرداخته است، که تا تحریر سطور ذیل، حامیان غبار و فرهنگ تا هنوز کدام عکس العملی در ویب سایت های متذکره نشان نداده اند.

شخص سومی که  داکتر صاحب خالدی او را یک پرچمی بزرگ قلمداد نموده و به ابطال نظریات و ادله اش پرداخته سیدال یوسفزی است. سیدال یوسفزی که یک نام مستعار است، تحت عنوان «نادر چگونه به قدرت رسید» به نوشتن مضامین خود د ر اخبار دولتی دورۀ پرچی ها پرداخت. به خاطر دارم که با سقوط رژیم سردار صاحب، قوله های نادر غدار در مطبوعات آغاز یافت.

بسیاری مردم به این نظر اند که سیدال یوسفزی، مرحوم سید قاسم رشتیاست. و هستند کسانی لوده های سیاسی یی که، این نظر با تحکم صد در صد ابراز میدارند. 

حقانیت این ادعا، که  سیدال یوسفزی سید قاسم رشتیاست، ممکن است به دو وسیله تثبیت گردد.

یک - نسخه خطی این کتاب به قلم نویسنده.

دو - تصدیق ذواتی که این مضامین را در دورۀ پرچمی ها بدست نشر میسپردند.

فتوای ملایی در زمینه، متکی به ظن و تخمین و گمان، یک عمل غیر علمی و غیر واقع بینانه است.

شخصیکه از اضلاع متحده، در زمینه به داکتر خالدی تیلفون نموده است، باید سند و مدرک خود را نیز نشان بدهد. در غیر آن این یک کشف مکشوف است.

قابل تذکر است اولین شخصی که در مورد تاریخ دورۀ نادر خان، به نوشتن یک رسالۀ علمی و مستند پرداخت استاد جهانی است، اکنون استاد داکتر خالدی با دلایل محکم دیگری، به ابطال نظریات سیاسی و جزمی فراعنۀ تاریخ پرداخت.

عمر دی ډیر شه خالدی صاحب.   


کشور

http://www.arianafghanistan.com/FotoGallary/CountryIcons/USA.png
ساخته شده در 03.01.2024 18:56 توسط 1073741823
آخرین اصلاح در 03.01.2024 18:56 توسط 1073741823