تاریخ امروز:

نظرات نشر شده

اجازه ها را اداره نماییداجازه ها را اداره نمایید

تاریخ

2022-12-03T23:00:00Z

اسم

خلیل الله معروفی

محل سکونت

جرمنی

تبصره

  «به آذان ملای غریب کسی نماز نمیخوانه!!!»

چقدر خوشحال گشتم، که سطری چند از دوست صمیم و گرانقدری خواندم. مرادم از دوست دیرین و شخصیت دانشور و آگاهی ست، که مدتها بود چیزی از قلم گیرا و رسایش نخوانده بودم؛ و آن کس دیگری نیست، جز جناب "هاشم جان سدید"!!!

ولی گپ ازین قرار است، که:

چند روز پیش خواهر عزیز و فهیمم، خانم "ملال جان موسی نظام" مقاله ای در صفحۀ "استقلال ــ خپلواکی" منتشر کرد و بر مشکلات املائی در "قاموس کبیر افغان جرمن آنلاین" و بالخاصه نوشتۀ "قیس جان کبیر" انگشت گذاشت؛ و آنچه نوشت درست بود!!!

"قیس جان کبیر" هم جوابی مختصر نوشت و استدلال کرد، که چرا آن همه اشتباهات املائی در نوشته اش رخ داده است. وی مگر بر "ملال جان نظام" هم ایراد گرفت، که کلمۀ "موفق" را در هیئت غلط "مؤفق" نگاشته است، که این هم مورد تأئید منست!!!

در هر حال:

بعد از خواندن کامنت جناب "هاشم جان سدید" دریافتم، که مشکلی بر سر املای دو گروپ کلمات عربی چاق شده است، که همه فاعل و مفعول باب "تفعیل" میباشند و در زبانهای ماهم استعمال فراوان دارند:

ــ یکی کلماتی از قبیل «مؤیِّد و مؤرِّخ و مؤنَّث و مؤثِّر و مؤسِّس و مؤذِّن و مؤدِّی و مؤکَّد و ...» ــ با همزۀ حرف دوم!!!

ــ و دیگر کلماتی چون «مولِّد و موقَّت و موظَّف و موفَّق و موقَّر و موکِّل و ...» ــ بدون همزه!!!

باید عاجزانه به عرض برسانم، که درین زمینۀ خاص سالها قبل ــ دوازده سیزده سال پیش و یا پیشتر از آن ــ مقالۀ مفصل و مبسوطی در پورتال "افغانستان آزاد ــ آزاد افغانستان" منتشر کردم، که ظاهراً مورد التفات کسی قرار نگرفت، ورنه با خواندن آن مقاله مشکل حل میشد. مشکل بر سر اینست، که:

«به اذان ملای غریب کس نماز نمیخواند!!!»

و اگر چنین میبود، حالا این ماجرا گل نمیکرد. باید با نومیدی و مأیوسیت تام و تمام بگویم، که:

ــ یکی "حسن غمکش" میشود، خون دل میخورد، عرق جبین میریزد و مقالات فراوان در عرصۀ "زبان" و بالخاصه در زمینۀ "درستنگاری در زبان دری" عرضه میکند!!!

ــ ولی مخاطبان، که ما شاء الله همه قلمفرسا و "نویسنده" اند، این همه نوشته های دلسوزانه را "نادیده" میگیرند و  نمیخوانند و اگر هم میخوانند، از آن استفاده نمیکنند!!! همان، که گفته اند «زمین سخت است و آسمان دور»، درین مورد کاملاً صدق میکند. به هر حال:

میکوشم همان مقاله را هرچه زودتر و جنساً در صفحۀ معزز "آریانا افغانستان آنلاین" نیز منتشر کنم و امیدوارم، که از نظر قشر وسیعتر خوانندگان و نویسندگان بگذرد!!!

با محبت فراوان او په درناوی

(خلیل معروفی ــ جرمنی ــ نصف شب یا گل صبح 4 دسمبر 2022)


کشور

http://www.arianafghanistan.com/FotoGallary/CountryIcons/DE.png
ساخته شده در 01.01.2023 16:02 توسط 1073741823
آخرین اصلاح در 01.01.2023 16:02 توسط 1073741823