تاریخ امروز:

نظرات نشر شده

اجازه ها را اداره نماییداجازه ها را اداره نمایید

تاریخ

2022-12-05T23:00:00Z

اسم

خلیل الله معروفی

محل سکونت

جرمنی

تبصره

  از دوست یک اشاره و از ما به سر دویدن!!!

کامنت آخرین دوست فرزانه و مهربانم، جناب "هاشم جان سدید" را، که به جواب آخرین تبصرۀ من نوشته شده است، از نظر گذشتاندم و از سطر سطرش لذت بردم. بدین مناسبت اولتر از همه از همه الطاف بیکران و نوازشگر شما در حق خود ابراز سپاس میکنم و به خود میبالم، که دوستان دلسوز و دانا و آگاهی چون شما دارم.

نظر شما در مورد جمعاوری مقالات زبانی من به شکل یک کتاب، کاملاً معقول، دلسوزانه و روادارانه است و ان شاء الله در صدد میشوم تا فرمایش شما را به جای کنم. البته باید بگویم، که این کار بسیار طاقتفرسا و وقتگیر هم هست، چون تعداد مقالات من در مورد زبان و بالخاصه زبان دری/فارسی از سرحد چار تا پنج صد هم تجاوز میکند، که در مدت شانزده هفده سال اخیر نوشته شده و در وبسایتهای مختلف در دسترس است. بدین حساب اگر عمری و صحتی باقی بود، با تأمین این کار چنین کتابی در چندین جلد تدوین خواهد گردید.

شما زنده و به سلامت کامل باشید، که بسا نظرات جالب و خلاق عرضه فرموده اید، که عملی ساختن آنها حکم "آب حیات" و "خیر جاری" را دارد. اگر به یاد داشته باشید، در زمانی، که پورتال "افغانستان آزاد ــ آزاد افغانستان" نو تأسیس شده بود و هم شما و هم من ــ یکی به حیث عضو مؤسس پورتال و دیگری به حیث همکار بیحد فعال آن ــ در آن قلم و قدم میزدیم؛ آری در همان زمان جناب شما نظر دادید تا تحت رهبری پورتال هیئتی ادبی تشکیل گردد، و "تدوین یک فرهنگ یا قاموس جامع لغات دری" در صدر کارهای این هیئت قرار داشته باشد. و من اولین کسی بودم، که به ندای شما لبیک گفتم و آرشیفهای پورتا "افغانستان آزاد ــ آزاد افغانستان" تأریخوار گواهی ازین رویداد میدهند. متأسفانه کارها بر وفق مراد پیش نرفت و پورتال نه موفق به تشکیل چنین هیئتی گردید و نه قادر به تدوین چنین کتاب لغتی. این نظر شما مگر در جای دیگر تحقق پذیرفت. بلی؛ این نظر عالی جناب عالی شما قسماً در پورتال "افغان جرمن آنلاین" جامۀ عمل پوشید. و اگر از حق و انصاف نگذریم، باید خاضعانه اقرار بکنیم، که محرک و مبتکر اصلی ایجاد "قاموس کبیر افغان جرمن آنلاین" کسی دیگری نیست، جز شخصیت دانا و توانا و برازنده ای به نام "سید هاشم سدید!!!

در مورد مشکل اصلی؛ یعنی رهنمائی طرز نوشتن دو کتگوری لغات عربی ــ "مؤلف و مؤید و مؤخر و مؤرخ و مؤنث و ..." از یک طرف و "موفق و مولد و موظف و موکل و ..."، از طرف دیگر ــ میکوشم تا همان مقالۀ قدیمی را از آرشیفم بیرون آورده و با این آرزو در صفحۀ معزّز "آریانا افغانستان آنلاین" منتشر بسازم، که رهنمود دستوری یی باشد در زمینه!!!

با محبت فراوان او په درناوی

(خلیل معروفی ــ ساعت دوی بعد از نصف شب، ششم دسمبر 2022)


کشور

ساخته شده در 01.01.2023 16:02 توسط 1073741823
آخرین اصلاح در 01.01.2023 16:02 توسط 1073741823