تاریخ امروز:

نظرات نشر شده

اجازه ها را اداره نماییداجازه ها را اداره نمایید

تاریخ

2022-12-21T23:00:00Z

اسم

جلیل غنی

محل سکونت

امریکا

تبصره

​محترم جناب دکتور غروال احترامات تقدیم میدارم.
می خواستم مختصر جواب یاد داشت ما را بدهم ولی اندکی طولانی شد امید بی حوصله نشوید.
 موضوع نام من فقط یک تذکر بود و مساله ی مهمی نیست یقین کامل دارم که عمدی نه بلکه یک اشتباه بوده است باز هم ممنون از لطف شما.
اگر دقت کرده باشید من به جواب نظر اولی شما هم نگاشتم که این مقاله هیچ ربطی به زبان های افغانستان که هر دو نزد من عزیز است ندارد  و هیچگاه تعصبی درین زمینه نداشتم و ندارم. اگر به تمام مقالاتی که به بیش از دو صد مقاله می رسد در هردو سایت وزین و معتبر هم افغان جرمن آنلاین و هم آریانا افغانستان نشر شده  و در پهلوی آن به سه تالیفی که در رابطه با ژورنالیزم و تحلیل رویداد های پنج سال افغانستان نوشتم اگر یک جمله یافتید که واقعا از آن بوی تعصب می آید من این نظریات شما را خواهم پذیرفت. یکی از افتخاراتم اینست که  زبان پشتو را هم خوب میدانم و هم تکلم کرده می توانم ولی البته نه به توان زمان مادری من. و دلیلی که متن یاد داشت شما را کلمه به کلمه جواب می دهم هم همین سواد کم من در زبان پشتو است.
اما از محتوای هر دو یاد داشت شما چنین دریافتم که یا توجه به محتوای و مضمون اصلی این مقاله عمدا و یا سهوانشده و یا هم درست درک نشده است دلیل اصلی  نوشتن این درد نامه بگویم بهتر است تا مقاله، اعلان ارزیابی های کمیته ی طالبان  در نصاب تعلیمی معارف افغانستان است که به تعقیب آن حتی دروازه های دانشگاه ها/ پوهنتون ها را هم به روی دختران افغانستان بستند و آنها با چشم گریان به خانه های خو بر گشتند. هیچ انسان با احساس و با وجدانی پیدا نخواهد شد که چنین ظلم و ستم و استبدادی را در برابر عاشقان تحصیل و تعلیم وآبنده  سازان کشورویران ما مربیون اولاد این این وطن بتواند به پذیرد. به این ترتیب دختران افغانستاتن نباید از صنف ششم به بالا تحصیل نمایند.
هدف این نگارش آن مقاله جلب توجه قلم به دستان و دانشمندانی چون شما از برادران با احساس هم وطنان پشتو زبان بود تا آنها اگر پیشقدم شوند و چنین اعمالی را تقبیح کنند اگر گوش کر این جاهلان را باز کرده بتوانند نه که خدا نخوسته تنور گرم تعصبات زبانی را که  به یکی از حربه های دشمنان وحدت مردم ووطن ویران  ما گردیده گرم نگهدارم.
جناب غروال صاحب محترم اگر شما تعبیر دیگری از قوانین افغانستان دارید واز آن نا راض هستید این سوال را به آنانی راجع سازید که این قوانین را نوشته و با توشیح و نافذ ساختند من فقط متن قوانین را به شما یاد آور شدم این که تعبیر شما از چنان مواد قانون چیست  به شما و نظریات شما تعلق می گیرد نه به من، من نه به آن چیزی افزودم و نه از آن کم کردم. شما به زعم خود از جانب من و به نمایندگی از من آنرا تعبیر نا درست میکنید من که نه چنین طرز فکری دارم و نه هم نظری درینرابطه ابراز کردم که شما آنرا معکوس و نوعی دیگری تعبیر میکنید. آن جمله را اینجا می گذارم تا بلکه توجه شما و دیگران را به آن جلب کرده باشم «این نگارش بر آموختن هر دو زبان توسط تمام مردمان افغانستان تمرکز ندارد و به آن تماس گرفته نشده است.» برای اینکه  به شما و خوانندگان واضح ساخته باشم که هدف و مضمون این نگارش تاکید به آموختن هر دو زبان توسط تمام مردم افغانستان نیست بلکه موضوع به «تهاجم فرهنگی » تمرکز دارد نه زبان های پشتو ودری. آرزو مندم به حیث یک شخص اکادمیک و دارای القاب دکتورا صداقت و حقیقیت یک مطلب را با تمام عیوب و یا حقایق آن هنگام نظر یه پردازی در نظر داشته باشید و به زعم و تفکر خود به تعبیر های دلخواه خود متوصل نشوید
همچنان از القاب و بر چسپ های که نثار من کردید یاد آور شوم که من نه همقطار شعوری دارم و نه نا شعوری  آنچه  هستم خودم هستم و الحمد الله تا کنون چند صباح محدود دیگری اگر از زندگی ام باقیمانده باشد غلام و چاکر و نوکر و فرمان بردار مفکوروی و جیره خوار احدی نبوده ام و از شما هم خواهش میکنم همان طوری که در متن همین نگارش هم تذکر داده بودم که هیچگاهی هتک حرمت را قبول نخواهم کرد از هر کسی که باشد.
و وقتی  عنوان این گارش را« تهاجم فرهنگی چیست» گذاشتم هدف تعریفی از فرهنگ  بود که محور اصلی مقاله است و دوم این که چه چیز را می توان تهاجم فرهنگی دانست . انگیزه ی این گارش نشر باز نگری هیات طالبان بر نصاب تعلیمی معارف  بود که یک سر برهر آنچه ارزش های تاریخی و فرهنگی جامعه ی افغانستان اعم از پشتون، تاجک، ترکمن، هزاره، براهوی گجری و پشه ی و سایر اقوام و تبار ها است خط بطلان کشیده و همه به شمول ارزش های مدنی و حتی اسلامی  که با قرائت طالب از اسلام موافق نباشد از کتب نصاب تعلیمی حذف نموده.
قبل از آنکه با شما خدا حافظی کنم و این بحث را خاتمه دهم  با پرگراف آخری نظر شما برای وحدت تمام مردم جهت نجات وطن صد درصد  به اشتثنای آخرین جمله موافقم که می نویسید د محترم جلیل غنی تعصبی حساسیت ځای نشی نیولۍ !!!!این جمله را باید پس بگیرید
به سلامت باشید

کشور

http://www.arianafghanistan.com/FotoGallary/CountryIcons/USA.PNG
ساخته شده در 01.01.2023 16:02 توسط 1073741823
آخرین اصلاح در 01.01.2023 16:02 توسط 1073741823