تاریخ امروز:

نظرات نشر شده

تاریخ

2024-06-14T22:00:00Z

اسم

الله محمد

محل سکونت

آلمان

تبصره

​جناب محترم آقای امین ارسلا!

با عرض سلام و احترام به شما محترم و آرزوی صحت و سلامتی تان از بارگاه خداوند متعال تبصره اخیر تان طرف علاقه بنده قرار گرفت که ذیلاٌ بالای ان تبصره می نمایم!

1-"متاسفم که  هنوز هم در میان روشنفکران عده‌ای هستند که به دنبال طالبان، چه تحت عنوان "نیروهای مقاومت" یا با عناوین دیگر، هستند. "

شما نباید تاسف بخورید، زیرا کسی دنبال کسی نیست، بلکه دنبال صلح و آرامش اجتماعی در افغانستان که وطن همه ما است میباشد. در همین نقطهء که فعلاٌ کشور قرار دارد در عقب خود بی اندازه زیاد مشکلات را که به همه معلوم است پشت سر گذشتانده است. وظیفه همه روشنفکران است که نقاط منفی که در اداره کشور وجود داشته باشد که دارد، انرا بر جسته ساخته تا مگر اینکه خداوند رحم کند و موثر واقع گردد.  

2-"درک انگیزه‌های پشت چنین حمایتی دشوار است،"

دشوار را باید اسان ساخت یعنی حمایت در اصل حمایت دید وسیع در حکومت داری در شرایط فعلی کشور برای مردم است که از طریق حاکمان کشور غرض رفع مشکلات اجتماعی و بین المللی امید به  درک آن باید داشت.  باید کوشش نمود تا آینده بهتر را  با برخورد معقول و منطقی باز نماییم . به نظر بنده حمایت روشنفکران در چنین مرحله اساس کشور یک ضرورت مبرم بوده که "خود" انتقاد سالم از عملکردهای غیر معقول حکومت در صورتیکه شنیده و عملی گردد ، نفع آن به همه مردم و خود حکومت می رسد. 
 

3-"چرا که طالبان سابقه‌ی طولانی در نقض حقوق بشر، سرکوب آزادی‌ها و تحمیل ایدئولوژی افراطی خود بر مردم افغانستان دارند."

شما در اینجا به یک نقطه اساسی اشارت می نمایید که بایست اضافه گردد که دیگران هم به همچو نقص های حقوق بشری دست زده اند که لازم به تذکر نیست و شما انرا هم تذکر داده اید که این ناقصین  حقوق بشر هم داخلی بوده اند و هم خارجی. فرهنگ غنی اسلام در واقعیت تعادل اجتماعی را اصل قرار می دهد نه افراطیت را، مخصوصاٌ در شرایط کنونی انکشاف علمی و اجتماعی  بشر.  

4-"حمایت از چنین گروهی نه تنها به نفع مردم افغانستان نیست، بلکه به ضرر منافع افغانستان نیز می‌باشد."

به نظر بنده شرایط کنونی جهان از حکومت افغانستان و روشنفکران آن تقاضامند همکاری با هم بوده تا بتوانند با پیشنهادات و استراتیژی های "بکر" با در نظر داشت اصول درست فرهنگی و دینی ما ، خلاف انچه را که شما و همه را رنج می دهد، براه اندازند. 

5-"ثبات و امنیت افغانستان برای ثبات و امنیت منطقه ضروری است."

نکته  چهارم ممد خوب شده می تواند برای هدف بالا. 

6-"حمایت از چنین گروهی، چه از روی ناآگاهی باشد و چه از روی منافع شخصی، مغایر با اصول روشنفکری و وظیفه‌ی روشنفکران در قبال جامعه است."

به نظر بنده بر جسته ساختن مشکلات کشور توسط روشنفکران با هیچ اصولی مغایرت ندارد بلکه مطابقت هم دارد، زیرا در نهایت نفع ان به همه و از همه مهمتر به خود حکام کشور می رسد. لا اقل باید امید اینرا داشت. 

7-"روشنفکران وظیفه دارند که با افراط‌گرایی و ترویج اندیشه‌های عقلانی و انسانی مبارزه کنند، نه اینکه به توجیه و حمایت از گروه‌هایی مانند طالبان بپردازند."

این روشنفکران گنگ که شما ذکر می نمایید در اصل انچه شما می فرمایید به همان اساس تا جاییکه بنده مطالعه می نمایم عمل می نمایند یعنی اندیشه های معقول تعلیم و تربیوی و پیشنهادات خوب خروج از حالت فعلی کشور را در نظر دارند. نا گفته نماند که به همچو یک عمل روشنفکرانه جامعه بین المللی هم در تلاش است تا راه افغانستان را باز نماید. اما در اصل این ما هستیم که باید راه را به خود و دیگر جهانیان باز نموده بتوانیم با علم و فهم خود. 

امید است که یخهای قطبهای فکری کشور را افتاب گرم روشنفکران آن بتوانند آب نموده و در جویباران کشور غرض سبز و گلزار  نمودن دشتها و دره های منجمد فکری مردم در مجموع   جریان دهند. که همه تشنه این آب و هوای آزادی به تمام معنی ان هستند . آزادی جسمی کشور  که آزادی فکری را به دنبال نداشته باشد مزه چندان هم ندارد.

8-"هدف مقایسه حکومت قبلی با طالبان نیست و صرفا به پیچیدگی اوضاع افغانستان اشاره می‌کنیم."

 یعنی می کنید. 

9-"فساد و خیانت در حکومت قبلی زمینه‌ساز بازگشت طالبان به قدرت بود."

اشغال کشور توسط بیگانگان و آوردن انها نباید  فراموش گردد که اصل،  اصل است. خلاصه همه مانند یک زنجیر با هم وصل است. 

10-"همچنین بعد از خروج نیروهای شوروی، جنگ داخلی بین مجاهدین و در نهایت ظهور طالبان اتفاق افتاد."

اتفاق افتاد. 

11-"جنایات و چپاول کابل توسط شورای نظار و دیگر نیروهای وطن‌فروشدر تاریخ ثبت شده است. این رویدادها که در سال‌های 1992 و 1993 پس از سقوط حکومت دکتر نجیب‌الله رخ داد، فصلی تاریک و غم‌انگیز در تاریخ افغانستان را رقم زد."

رقم زد. 
12-"نیروهای شورای نظار به رهبری احمد شاه مسعود، عبدالرب رسول سیاف، عبدالکریم خلیلی و بسم الله محمدی، پس از ورود به کابل، دست به غارت گسترده اموال عمومی و خصوصی، قتل و عام غیرنظامیان، و نقض گسترده حقوق بشر زدند. این اقدامات وحشتناک، هزاران کشته و زخمی برجای گذاشت و کابل را به ویرانه‌ای تبدیل کرد."

تشکر که بنده را به یاد آن روز ها انداختید که بسیار رنج آور بود و یا د آن هم رنج آور است .

13-"مردم افغانستان از تجربه حکومت طالبان درس‌های زیادی گرفته‌اند. آنها خواهان صلح، ثبات و احترام به حقوق بشر هستند!!!"

باید توکل به خداوند بزرگ نمود. صلح به فضل خداوند وجود دارد و توکل به خدا که ثبات  اجتماعی ، اقتصادی  و تعلیمی و دیگر حقوق که مردم خواهان آن هستند به وجه حسن آن مطابق به اصول قبول شده متعادل اسلامی آهسته آهسته راه خود را پیدا نماید و وظیفه همه روشنفکران مانند شما است تا انرا چنانچه اینجا تذکر داده اید اظهار نموده تا به فرموده حافظ صاحب از ما وظیفه که داریم پف کردن است کس شنید خوب و اگر هم نشنید خوب اما برای شنیدن گفته می شود اگر گوش یعنی مغز شنوا باشد و چشم یعنی مغز بینا باشد. لا اقل روشنفکران باید چراغ خود را روشن مانند شما نگاه دارند.

قضا ز خلقت بی حاصلت نداشت غرض

جز اینکه رنگ جهان خراب را دریاب

بیدل

کشور

http://www.arianafghanistan.com/FotoGallary/CountryIcons/DE.png
ساخته شده در 15.06.2024 12:47 توسط  
آخرین اصلاح در 15.06.2024 16:18 توسط 1073741823