تاریخ امروز:

نظرات نشر شده

تاریخ

2024-06-18T22:00:00Z

اسم

الله محمد

محل سکونت

آلمان

تبصره

​جناب محترم آقای کاسی صاحب گرامی و عزیز!

با اظهار سلامهای گرم و قلبی ام به شما محترم ، در چین زیبا که زمانی موقع پیدا نمودم تا از شهرهای زیبا و اثار تاریخی ان آن دیدار نمایم و در انجا مانند شما محترم چنانچه اظهار نموده بودید، هوای فرهنگ شرق را تنفس نمایم، از نوشتن چند سطر محبت امیز تان تشکری می نمایم .

 " لطف نموده لقب دانشمند همه جانبه لطف کرده اید، حالا به یادم آمد و نیم ساعت است که میخندم، "

از اینکه متوجه باریکی نوشته بنده شده اید و شما عزیز و گرامی را خنده داده است خوشحال گردیدم، زیرا اولاٌ خنده نمک زندگی است و دوم هم اینکه نوشته تان بنده را هم به خنده انداخت،  منتها مدت آن انقدر طویل مانند شما نبوده واما هر وقت به یادم می اید ،  که شما را خنده داده ،  بنده را هم خنده می گیرد ، که این خود به ذات خود یک نعمت مبادله بین دوستان که از همین طریق سال ها است با هم اشنا هستیم،  بدون اینکه یک دیگر را دیده باشم و یا اشنای قبلی داشته بوده باشیم.

یعنی لا اقل شکر خداوند است که با هم در دیار مهاجرت یاد دوستی های قدیم کابل  را پا بر جا نگاه میداریم، با وجود اینکه احتمال تفاوت افکار که یک امر معمولی است وجود می داشته باشد. 

"من حیرانم که چنین لطف را از کجا کرفته اید."

این لطف را از سالهای زیادی که فعالیت نویسنده گی شما را در این صفحات دقیق مطالعه می نمایم. مثلاٌ زمانی شما محترم با "قاموس کبیر" همکار بودید راجعه به نباتات معلومات های جالبی را اظهار داشته اید که بنده از ان اموخته ام و یا اینکه راجع به بعضی کلمات و لغات تبصره های داشت اید که خالی از منطق نبوده،  یعنی عمق نظر تان را در ارتباط ادبیات و یا هم اینکه زمانی در ارتباط بحث وجود  "زمان" یک تبصره جالب ارایه داشته اید با ذکر ارقام و یک پدیده فزیکی که در نیویارک فکر می کنم در کدام بحث داشته اید و غیره مانند صحبت های تان در ارتباط  اختراعات جالب که همه خالی از دلچسپی برایم نبوده است و به همین ترتیب در مسایل تاریخی و سیاسی و غیره و غیره. حتی در بعضی نوشته های شما محترم نکات جالب روانشناسی را می توان هرگاه دقت گردد به تجزیه و تحلیل گرفت که بنده نخواسته ام داخل بحث گردم. 

از لابلای بعضی نوشته های مرتبط به مسایل اجتماعی تان می توان از شناخت تان در ساحه جامعه شناسی هم که ارتباط مستقیم با روانشناسی دارد اگاهی پیدا نمود. خلاصه که خلاصه نمودن ان هم مشکل است با این سن و سال که شما دارید ، تجربه هشتاد و چهار سال عمر یک انسان را نشان می دهد که خود باید همه جانبه باشد، و باید از حضور تان در این سن و سال در اینجا مانند محترمین دیگری مانند مایار صاحب عزیز  و گرامی اظهار خوشوقتی نمود. فراموشم نگردد که در ساحه ادبیات بعضا اشعار شاعران نامور کشور مانند مرحوم خوشحال خان ختک و غیره فیلوسفان و صوفیان را که با ما شریک می سازید نمایندگی از دانش و فهم همه جانبه شما را در ساحع علم و فهم ادبیات نشان می دهد.  امید است توانسته باشم موضوع  "حیران" بودن شما را رفع نموده باشم و منبع این معلومات که خود شما بوده اید برایتان معلوم شده باشد. 

هر چی نباشد از زیر استادان مشابع در مکتب و اب هوای مشابع با هم  تربیه و علم را اموخته ایم خود بنده هم  تمام عمرم با  یکی از استادان بزرگ کشور که عنقریب در نظر دارم به معرفی واقعی این شخصیت بزرگوار بپردازم تا اظهارات نا درست یک خبیث به تمام معنی را در پرتو یک مقاله  رد نموده باشم تا از همچو اظهارات نا مناسب جلوگیری شده باشد. البته خباثت وی را به تمام معنی و صد فیصد هم اشکار خواهم نمود. فقط خداوند فرست انرا مساعد بسازد.

"دوست و هموطن و هم مکتب عزیز، به شما وعده میدهم که افتخارات دارم که همه اش قربان وطن و استادانم، اما خود را با لقبی بر مردم تحمیل کردن برایم خجالت آور است، "

بنده عرایض خود را پیش کش نمودم که در آن موضوع تحمیل کردن شما اصلاٌ مطرح بوده نمی تواند بلکه به اساس نوشته های شما محترم انرا انطور که نوشته ام فکر هم نموده ام. 

"منتها به شما وعده میدهم که بدون سند مؤثق چیزی از تخیلات خویش نمینویسم!"

بنده هم فکر می کنم که تا زمانی در درون شخص چیزی وجود نداشته باشد و فعالیت های در زمینه نداشته بوده باشد، نمی تواند انرا اظهار هم نماید. ضمناٌ  تخیل  و ایده ها است که به واقعیت تبدیل می گردند. ذهن ما قدرت اینرا دارد تا ایده های جدید و خارق العاده را خلق کند.

به گفته انشتاین: "  قوه تخیل همه چیز است، تخیل مهمتر از دانش است".  یکی از بزرگترین داشته های بشر قوه تخیل است.  

"با آنهم ممنون تان،"

قابل تشکر نیست، انچه از مغز بنده تراوش می کند حتما دلیل و منطق خاص خود را می داشته باشد . از شما باید تشکری نمود که خواهان معلومات مزید در زمینه شده اید.

 "بیایید که باهم و با همه جانبه بخندیم! "

بلی، زندکی خودش همه جانبه بوده و در واقعیت این نوشته بنده را شما با خنده تان خلق نموده اید و بایست همه خوش و خندان با هم تبادله افکار نمایم تا زندگی که به قدر کافی مشکلات خود را دارد راحت تر گردد .

"گلونه. "

تشکر از گل های تان که خود تان گل و از همان به اصطلاح بچه های کابل قدیم هستید،  که خدوند شما را از جمع ما کم نکند و همیشه خوش و خندان و با صحت در این  سن بالا باشید. چند صباحی اینجا هستیم باید خوش با هم باشیم. امید است  موضوع همه جانبه به صورت فشرده توضیح شده باشد و بنده با یک نمره نسبتاٌ خوب از حالت مشروطی بیرون شده باشم و از صنف اول به صنف دوم نه بر عکس ارتقا نموده بتوانم. 

پرتو حسن تو هر جا شد نقاب افکن در آب

گشت از هر موج شمع حسرتی روشن در آب

بیدل 

کشور

http://www.arianafghanistan.com/FotoGallary/CountryIcons/DE.png
ساخته شده در 19.06.2024 19:24 توسط  
آخرین اصلاح در 19.06.2024 20:56 توسط 1073741823