تاریخ امروز:

نظرات نشر شده

تاریخ

2024-06-20T22:00:00Z

اسم

داکتر صلاح الدین سعیدی

محل سکونت

انگلستان

تبصره

به هدر رفتن یک فرصت دیګر! 
 
در بحث کنفرانس قریب الوقوع  دوحهٔ سوم، لازم به تذکر میدانم که: در پدیده های  اجتماعی، امر صلح و جنګ، عوامل مختلف تأثیر دارند که عوامل و فاکتور های این پدیده اصلی، فرعی ، خارجی، داخلی و بعضی در توان ما و یا از توان ما خارج و بالا میباشند!
کنفرانس سوم دوحه که در عالم أسباب از فاکتور ها و عوامل خارجی مؤثر، یک فکتور مهم و امیدوار کننده برای کم کردن آلام و آزار مردم افغانستان و رفع خطرات جهان بوده میتوانست، بنا بر لجاجت و مطالبات بلند بالای جانب طالبان و ادامهٔ تضادهای جنګ سرد و جنګ اوکراین و بازیګران بی کفایت اجراء کنندهٔ برنامه های سازمان ملل متحد،  دارد به هدر میرود و انزوا، تراژیدی ملت افغان و خطر جهانی ازین منطقه، عمیق و عمیقتر میشود! 
در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحدهٔ امریکا انتخاب در انتخاب بد و بدتر انتخاب خواهد بود و هردو انتخاب مطلوب نیست! 
در نتیجه بحران  و آذیت مردم ما در قدم اول تشدید یافته و فرصتهای خوب تفاهم ملی و رفع تهدیدات مختلف به هدر رفته و  ازبین میروند! در نتیجه تشنج، تهدید جنګ و برادر کشی قوت خواهد ګرفته و امکانات توجه جهان را به مخالفین مسلح حاکمیت طالبان در افغانستان  مهیاء ساخته و ما از بحران به بحران دیګر ګذار نموده و تراژیدی افغانها کما کان باقی میماند! 
ثبت تأریخ خواهد شد که طالبان به مشروعیت متداول حاکمیت اعتنا و باور ندارند و حتی از تدویر لویه جرګه ای تعریف شده، پیشنهادیه مدافعان منافع ملی و محور ملی طفره رفته و آنرا در مبداء  نمی پذیرند. غیر از خود تمام احزاب سیاسی را منع کردند و غیر از خود دیګران را نمی پذیرند! 
تفکیک قوهٔ ثلاثه در حاکمیت و دولتداری برای شان مطرح نیست، قوهٔ اجرائیه ای تشکیل داده اند که نصف بیشتر شان از جانب جهان مورد پیګرد عدلی و قضایی أند! 
قوانین قبلی ملغی و قوانین جدید وجود ندارد و امنیت نسبی موجود در نتیجهٔ  خوب آدم بودن و متقی بودن افراد حاکم أند، تا حاکمیت قانون! 
در چنین شرایط و حالات و عدم قبول نیروهای ملی و عدم دقت و احترام به اصل یک شهروند و یک رأی و ... زمینه ساز فرصت متخلفین و متعصبین قومی و  زبانی، فدرالستها و تجزیه طالبان میشوند و ارزشهای بزرګ کشور و مردم ما به هدر داده میشوند! 
در چنین حالت باید بیشتر از پیش جمع و جور شد، به سوء استفاده جویان حاکمیت بیست سال ګذشته باید نه ګفت و برای تحقق پروسهٔ یک شهروند و یک رأی و حاکنیت قوانین خوب و در رأس قانون اساسی در مطابقت شریعت غرای محمدی به صورت مشروع و خستګی ناپذیر،  کار کرد و ادای رسالت نمود! 
بر ماافغانهاست  جمع و جور شده در چتر های بزرګ ملی آدرس شد و برای ملت سالاری در تحت لوای محمدی و  سنت رسول الله ص باید به کار خستګی ناپذیر ادامه داد. 
جانشین طالب مطرح نیست، حاکمیت ملت و ملت سالاری مطرح است و برای تحقق آن همه دست به دست هم داده ، باید کار مشترک را دوام داد. 
لیس للانسان الا ما سعی. 
داکتر صلاح الدین سعیدی
د صلاح الدین سعیدی 
۲۲/۰۶/۲۰۲۴
۰۰۴۴۷۸۸۶۴۷۴۶۳۸


کشور

http://arianafghanistan.com/FotoGallary/CountryIcons/UK.png
ساخته شده در 21.06.2024 19:17 توسط 1073741823
آخرین اصلاح در 21.06.2024 19:26 توسط 1073741823