تاریخ امروز:

نظرات نشر شده

تاریخ

2024-06-24T22:00:00Z

اسم

محمد داؤد مومند

محل سکونت

متحده ایالات

تبصره

​مکثی بر یک ادعای داکتر صاحب سید عبدالله کاظم! 

الیوم طبق معمول بار دوم، ویب سایت افغان جرمن را کشودم، و چشمم به جدید ترین مقالۀ محترم داکتر صاحب کاظم تحت عنوان «نگاه تحلیلی به محتوای سه نامۀ محمد داؤد عنوانی شاه و استعفی از مقام صدارت» افتاد که تا اخیر مطالعه نمودم.

استاد سید عبدالله کاظم در یک قسمت مقالۀ خود تحریر داشته اند:«... پادشاه همان طوریکه از محمد داؤد برای سقوط شاه محمود خان از صدارت کار گرفت، این بار خواست تا از سردار ولی داماد شاه و پسر عموی دیگر خود در برابر محمد داؤد استفاده کند و کوشید نقش عبدالولی را در اردو به پیش بکشد.»

این قلم از یک دانشمند و یک شخصیت اکادمیک، مانند داکتر صاحب سید عبدالله کاظم، این توقع را نداشتم که با همچو یک ادعای غیر عالدلانه و دور از حقیقت پرداخته ، که حیثیت یک تیغ دو دم را دارد، زیرا داکتر صاحب کاظم، هردو شخصیت بزرگ و وطندوست کشور را به باد تمسخر و استهزاء قرار داده است، بدین مفهوم که با همچو ادعا اعلیحضرت محمد ظاهر شاه را یک شخصیت مفتن و مدسس و سردار داؤد خان را یک شخصیت خام، بی تجربه، فاقد اراده و ګوډاګی شاه معرفی میکند.

زیرا شاه به گواهی تاریخ و تمام ذواتی که او را از نزدیک می شناخت شخص مفتن و مدسس نبود، و آنهم در برابر عم بزرگوار شان، شاه محمود خان غازی که تاج سلطنت را  متصل شهادت پدرش غازی محمدنادرخان بزرگ، توسط یک هزاره بچه ای شست و شوی مغزی شده، به سرش گذاشت و محمد هاشم خان صدراعظم را در برابر یک عمل انجام شده قرار داد، 

از جانب دیگر سردار محمد داؤد خان، که خود از آوان جوانی در صدد تقویۀ موقف سیاسی و اداری خود بود و به همیین منظور به تشکل کلپ ملی یا حزبش پرداخت و عناصر به اصطلاح مترقی را به دور خود جمع نمود، شخصی نبود که به دست شاه استعمال و ملعبۀ دست شان قرار گیرد.

سردار داؤد خان در بدست آوردن اهداف سیاسی ، هشیارانه قدم بر میداشت که تشکل کلپ ملی یکی از ابتکارات او برای رسیدن به قدرت و تضعیف حکومت شاه محمود خان غازی بود.

هیچ سند و مدرکی وجود ندارذ که شاه، داؤد خان را بمنظور تضعیف حکومت شاه محمود خان از طریق تشکل حزب کلپ ملی، تحریک و یا حد اقل ترغیب کرده باشد.

در قسمت سردار عبدالولی باید گفت ، که شاه از یکطرف مجبور بود که یک موازنۀ نسبی قدرت را میان دو بچۀ کاکا، فراهم کند و از جانبی هم سردار ولی به حیث داماد شاه، معتمد ترین شخص برای بقای سلطنش بود و به همین لحاظ به رشد او در ساحۀ نظامی پرداخت.

لذا این قلم ادعاهای داکتر صاحب کاظم را در زمینه وارد ندانسته، دیده شود، نظر صاحب نظرانی مانند الله محمد خان و استاد سیستانی و غیره در زمینه چه خواهد بود؟

آنچه تحریر داشتم به حکم وجدان است نه انگیزه های ذاتی و انفسی.  

خداوند در همه حال دانا و بیناست

کشور

http://www.arianafghanistan.com/FotoGallary/CountryIcons/USA.png
ساخته شده در 25.06.2024 23:38 توسط  
آخرین اصلاح در 26.06.2024 07:59 توسط 1073741823