تاریخ امروز:

نظرات نشر شده

اجازه ها را اداره نماییداجازه ها را اداره نمایید

تاریخ

2022-11-13T23:00:00Z

اسم

خلیل الله معروفی

محل سکونت

جرمنی

تبصره

  تشکر از وطندار گلم، "بسم الله جان" گرامی، از کابل نازنین!!!

ممنون وطندار نهایت عزیزم، ارجمند "بسم الله جان" استم، که با فرستادن آهنگ "آهسته برو"، که تنها و تنها با "وایلون" نواخته میشود، مرا به دو خاطرۀ جاودان بُرد:

ــ یکی خود آهنک "آهسته برو"، که ثمرۀ "خرابات کابل" و بالخاصه "پیر خرابات" و "سردستۀ خراباتیان کابل"؛ اعنی مرحوم "استاد قاسم افغان" است.

دهها سال پیش این آهنگ جزءِ لایتجزای محافل عروسی کابل بود، که وقتی عروس با لباس فاخر وارد صحنۀ عروسی میشد، با همین آهنگ شأندار بدرقه میگشت. کسانی، که مانند این "عزلت گزین"، چند پیراهن را بیشتر از دیگران کهنه کرده و از خوانندگان و نوازندگان کابل قدیم خاطره های فراموش ناشدنی دارند، این آهنگ حکم نوازش روح و روان را دارد!!!

ــ مگر این آهنگ را وطنداران "باذوق" ما مقیم شهر زیبای "برلین" صحنه ارائی کرده و آن را از پیش روی تالار "قهوه خوری" قصر مشهور "سان سو سی" Sanssouci در شهرک "پوتسدم" Potsdam در جوار شهر زیبای "برلین" پخش مینمایند. من این قصر بی اندازه باعظمت و شاندار و باشکوه را باربار دیده و کنج و کنارش را گشته ام. تعمیر یک منزلۀ این "قهوه خانه" بر تپه ای آباد شده است، که در زیر آن مرتبه به مرتبه، نباتات و اشجار نایاب و اکزوتیک را غرس کرده اند. البته این "قهوه خانه" گوشۀ کوچکی از تمام دستگاه عظیم "قصر سان سو سی" میباشد، که از هر نگاه قابل دیدن است. هر مرتبه به ذات خود، دستگاه خاص خود است، که با جدار بلند سنگی از مرتبۀ دیگر مجزا میشود. قابل یاداوری میدانم، که در متن دیوازهای هر مرتبه، درختان انجیر بالیده را متوطن ساخته اند. و چون "درختان انجیر" برای "باروری" خود، به هوای گرم و حرارت زیاد ضوروت دارند، هر درخت انجیر را جداگانه در محفظۀ یک "آئینه خانه" جای داده اند. این مهندسی خاص باعث میشود، که درختان انجیر حتی در اقلیم نسبتاً سرد المان هم به بار مینشینند و انجیر گوارا و خوشمزه و بی نظیر عرضه میکنند. این قسمت قصر "سان سو سی" را لااقل ده مرتبه از نظر گذشتانده ام و آن هم در ماههای آگست و سپتمبر، که درختان انجیر به بار مینشینند. قیصر المان این گوشۀ قصر پرشکوه خود را با درختان خاص انجیر آراسته بود؛ و انجیری، که از این درختان خوردم ام در بسیط زمین نظیر ندارد؛ درازرُخ و بسیار بالیده و آبدار و شیرین و خوش طعم، که خسته هایش دندانها را آزار نمیدهد. قابل یاداوری میدانم، گه در تمام شش مرتبه به تعداد "یکصد و هشتاد" درخت انجیر تعبیه شده است. این کار را "قیصر المان" در زمانی ممکن ساخته بود، که امکانات از هر ناحیه محدود بود.

یکبار دیگر سپاسگزار وطندار عزیزم هستم، که با تقدیم این آهنگ مرا به "جهان خاطره ها" بُرد!!!

(خلیل الله معروفی ــ جرمنی ــ شام  ۱۳ نومبر ۲۰۲۲)


کشور

http://www.arianafghanistan.com/FotoGallary/CountryIcons/DE.png
ساخته شده در 01.01.2023 16:02 توسط 1073741823
آخرین اصلاح در 01.01.2023 16:02 توسط 1073741823