تاریخ امروز:

نظرات نشر شده

اجازه ها را اداره نماییداجازه ها را اداره نمایید

تاریخ

2022-11-18T23:00:00Z

اسم

خلیل الله معروفی

محل سکونت

جرمنی

تبصره

  "ازدواجهای سیاسی" در تأریخ!!!

مصاحبۀ خانم «محبوبه سراج» همهمه برپا کرد و از هر طرف تیر بلا باریدن گرفت. مگر:

آنچه را خانم "محبوبه سراج" ضمن مصاحبۀ خود ابراز کرده است، نه کدام موضوع نو و "کاغذپیچ" است و نه این سخن هم از بطن خود "محبوبه سراج" نشأت کرده است. کتب تأریخ پر است از "ازدواجهای سیاسی"، چه در دورۀ قبل الاسلام افغانستان و منطقه و چه بعد از آن.

ــ کتب تأریخ از ازدواج "اسکندر مقدونی" با شاهدخت "بلخ/باکتریا" به نام "رُوسانه/رُخسانه/رُوکسانا" سخن میگوید، که از طریق آن صلح بین "اسکندر" و "شاه بلخ" برقرار گشت. در تأریخ خوانده ایم، که "اسکندر مقدونی" با پیشیرویها و فتوحات برقاسای خود در نقاط دیگر دنیای آنروز، در سرزمین قدیم افغانستان به رکود و اشکال مواجه گشت و چار سال زد و خورد و کشت و کشتار و مقاومت بینظیر مردم این سرزمین، محض از طریق همین "ازدواج سیاسی" ــ و در واقع "رشوۀ سیاسی" ــ حل گشت!!!

ــ همه میدانیم، که "حضرت محمد مصطفی" ازدواجهای متعدد و بسیار زیاد کرده است و "تأریخ طبری" این ازدواجها را تا ۲۹(بیست و نُه) عدد حساب میکند، با ذکر تمام جزئیات و مشخصات زنان پیغمبر. "تعدد ازواج" پیغمبر اسلام را در کتب تأریخ مگر "توجیهِ سیاسی" میکنند و آن را وسیله ای برای "پیوند دادن خاندانها و قبائل متخاصم" عرب و تولید "فضای مودت و آشتی" آنها قلمداد مینمایند!!!

ــ در تأریخ دوصد سال آخر افغانستان نیز شاهد بسا "ازوداجهای سیاسی" در بین اعضای خاندانهای متخاصم سلطنتی هستیم ــ چه سدوزائی و چه محمدزائی!!!

ــ چه در بین "قبائل پشتون" و چه در بین "قبائل هزاره"، چه بسا مخاصمتها و دشمنیهای دیرینه به وسیلۀ "دختردادنها" و "دخترگرفتنها" حل گردیده است!!!

و در تأریخ معصر ما:

ــ ازدواجهای متعدد "امیر حبیب الله خان" ملقب به "سِراج الملة والدین" با دختران "سران اقوام" را در کتب تأریخ به منظور "رفع تشنج" بین قبائل و اقوام ذکر کرده اند.

ــ "آیت الله العُظمی مُحسنی قندهاری"، که عالم جیِّد دینی و مذهبی بود و به هیچ کدام از "ایت الله های ایرانی" سر تسلیم خم نمیکرد، در حالی، که خود بالاتر از شست سال داشت، با یک "دختر شانزده سالۀ هزاره" ازواج کرد؛ و "طرفداران محسنی" این ازدواج را "وقار بخشیدن" به "قوم هزاره" قلمداد کردند!!!

مکرراً میگویم، که "دختردادنها و دخترگرفتنها" در "جامعۀ قبائلی" افغانستان، هرگز کدام امر جدید نیست و لازم هم نیست، که خانم "محبوبه سراج" را به خاطر اظهاراتش ملامت نمائیم!!!

با عرض محبت او په درناوی

(خلیل الله معروفی ــ جرمنی ــ ۱۹ نومبر ۲۰۲۲)


کشور

http://www.arianafghanistan.com/FotoGallary/CountryIcons/DE.png
ساخته شده در 01.01.2023 16:02 توسط 1073741823
آخرین اصلاح در 01.01.2023 16:02 توسط 1073741823