تاریخ امروز:

نظرات نشر شده

اجازه ها را اداره نماییداجازه ها را اداره نمایید

تاریخ

2022-12-05T23:00:00Z

اسم

سیدهاشم سدید

محل سکونت

آلمان

تبصره

​سپاسمندم جناب معروفی صاحب. در کار تدوین کتاب، موفق باشند. نیرو، حوصله و سلامتی لازم و کامل را جدا" و از ته قلب برای تان آرزو می کنم. 

اما قصد ماکمی متفاوت بود؛ ترتیب چندین لغتنامه،  

نه یک؛ بوسیله نخبگانی هر زبانی در خورده کانون هایی که حیثیت اجزای آزاد و مستقل یک کانون بزرگ تر را داشت. کانون های فرعی که رابط شان در قالب همکاری متقابل و صمیمانه و سازنده برای تهیه لغتنامه برای هر یک از زبان های کشور می بود؛ پشتون ها، لغتنامه پشتو به پشتو، دری زبانان، لعتنامه دری به دری، ترکمن ها، لغتنامه ترکمنی به ترکمنی  و... 

چیزی که از نظر ما بسیار مهم بود، طوری که خود در جریان بودید، اما کار بی غل و غش، ضمن احترام به سهم هر یک، برای تدوین یک اثر ""اصیل و مستقل ملی"" بود، با استفاده از داشته های ادبی، فرهنگی و تاریخی خود ما؛ بدون دستبرد به کار های دیگران، بخصوص وقتی خود آن ها و کار های شان را کم می زنیم. کاریی که که اخلاقا" مذموم است! 

هرچند هنوز کار به آخر نرسیده بود، و هر یک از ما ها با دوستان در تماس و در حال رای زنی بودیم. 

هدف من فقط تهیه لغتنامه بود. گپی نیست؛ آن چه  مهم بود، نیت بود! 

شاید بهتر بود این مطلب، تا آغاز کار عملی آن، مسکوت گذاشته می شد.. به گونه شفاهی تبادل نظر می شد، و نه در قالب نوشته خوان...! 

بیشتر از آن چه آمد، اگر شرایط مهیا می شد، من می خواستم، اگر بعدا" قرار بر آن می شد، هر یک از موضوعات اضافی را در کتاب های جداگانه جمع و تدوین کنم؛ مثلا" کتابی برای آشپزی، اگر چنین تصمیم از سوی مجمع گرفته می شد؛ و یک کتاب در مورد موسیقی و کتابی هم در ارتباط به اعلام و...

کار سهلی نبود، به خصوص زمانی که تجربه ها و مشکلات دوستان را در نظر می گیریم. 

کشور

ساخته شده در 01.01.2023 16:02 توسط 1073741823
آخرین اصلاح در 01.01.2023 16:02 توسط 1073741823