تاریخ امروز:

نظرات نشر شده

اجازه ها را اداره نماییداجازه ها را اداره نمایید

تاریخ

2022-12-18T23:00:00Z

اسم

زمری کاسی

محل سکونت

سویس

تبصره

چهار راه کار یا چاریکار

نوشته کریم پوپل مورخ ۱۸.۱۲. ۲۰۲۲

شمالی در ۴ عصر صاحب شهرت و جای بود پر اهمیت .

۱. یونیان بخاطر کشت و حاصل دهی انگور یا استافیل (استالف) شمالی را انتخاب نموده بود. همچنان سکندر مقدونی در سال 329 پيش از میلاد ولسوالی بگرام را پایتخت شرقی امپراطوری خود ساخت.

سکندر مقدونی يکی از شهر ها يعنی سکندريه های خود را برای حفاظت کاپیسا در جبل السراج برپا کرد که بالای چاریکار بی تاثير نبود. در زبان یونانی چاریکار به معنی چهار راه کور معنی می دهد.

۲. در زمان کوشانیان که راه تجارتی را اعمار نموده بودند. راه تجارتی ابریشم از همین شمالی بود. جای که چاریکار یاد میشود در اصل چهار راه کار یاد می گردید. شاید در آن زمان کار همین تجارت را می گفتند. چاریکار یکی از ایستگاه همی راه بود که در آن تبادل اموال صورت می گرفت.

۳. در زمان امیر تیمور که شمالی و کابل در تحت اداره یک حکومت می آمد بیکها جای گرفتند. در زمان دوره حکومت تیموریان در افغانستان شش برادر بنام های( فاضل بیگ، نیاز بیگ، مراد بیگ، رازق بیگ، بخشی بیگ، سلطان بیگ) از ده بید سمرق اوزبیکستان بطرف افغانستان آمدند و نخست در ولسوالی بیگ آرام( بگرام) پروان مسکن گزین و با ترکهای قبلی که در ولسوالی بیگ آرام( بگرام) ساکن بودند بخاطر زندگی بهتر، دوازده و نیم قریه را بنام های( ترکمان، توقچی، اورچی، توغ بیردی، بایان، بخشی خیل، یوز باشی، قلندر خیل، قلای بایزید) در بین شان تقسیم و نام گذاری کردند.

بعداً بنابر بعضی مشکلات ها فاضل بیگ و نیاز بیگ از بیگ آرام بطرف غرب کابل نقل مکان کردند که اکنون این مناطق بنام فاضل بیگ و نیاز بیگ یاد می‌شود.

و مراد بیگ بطرف شمال کابل نقل مکان نمود که اکنون آن مناطق سرکوتل خیرخانه بنام قلعه مرادبیگ یاد میگردد.

و رازق بیگ بطرف منطقه قاقشال غوربند نقل مکان کرد که ترکهای دره شیوه اکنون هم بزبان ترکی صحبت می کنند از همین نسل رزاق بیگ استند.

و بخشی بیگ هم بطرف ولایت پنجشیر نقل مکان کرد که شخص مشهور پنجشیر بنام قره بیگ از امی نسل تورک بخشی بیگ است.

و سلطان بیگ با سایر ترکها زندگی خود را در ولسوالی بیگ آرام( بگرام فعلی) ادامه می‌دهد و بیگ های ولسوالی بگرام از همی نسل سلطان بیگ استند.

۴. در عصر جیب اله کلکانی که پادشاهی شاه امان اله را از بین برد.

نام گذاری توشط طالبان یا زادگاه ثابت پدر ابو حنیفه

پدر ابوحنیفه بنام ثابت پسر زوطا یاد می گردید. ثابت در اوپیان شریف تولد گردید در زمان سامانیان به بلخ زندگی داشت . ثابت در یکی از جنگها اسیر مانند غلام به بغداد برده شد. پس از مدتی ثابت مسلمان گردیده آزاد شد. در کوفه ازدواج نموده از آن طفل تولد گردید که ابو حنیفه نام داشت. باید گفت زوطا نام زردشتی است. پس از اینرو شهر چاریکار مبدل به یک نام جهانی گشت که کاری خوب است. 

کشور

http://www.arianafghanistan.com/FotoGallary/CountryIcons/SW.png
ساخته شده در 01.01.2023 16:02 توسط 1073741823
آخرین اصلاح در 01.01.2023 16:02 توسط 1073741823