تاریخ امروز:

نظرات نشر شده

تاریخ

2024-06-11T22:00:00Z

اسم

الله محمد

محل سکونت

آلمان

تبصره

​ جناب محترم آقای حضرت صاحب!

 با عرض سلام و احترام به شما محترم و آرزومندی صحت شما می پردازم به تبصره بالای تبصره اخیر تان که در آن از کلمهء "امثال" استفاده نموده اید: 

 1-"امّا حرف بنده این است:  صفحات کاغذهای سیاه شدۀ تحلیل ها و کاوش ها و کنش ها و واکنش های اوضاع یکصد سال اخیر کشور ما گورستان بسیاری از تحلیگران مسائل سیاسی - اجتماعی - فرهنگی افغان و غیر افغان نیز میباشد."

 یعنی  گورستان شما هم.

 2-"جناب اقای روستار تره کی در طول بیست سال اخیر در ارائۀ تحلیل های خویش دچار لغزش ها و تناقض گوئی های فاحش و چشم گیر شده. "

 وظیفه شما بود و است تا این تناقص  و لغزش ها را برای خواننده وضاحت می دادید تا معلوم می گردید که معقول و منطقی است و یا خیر در غیر آن خواننده تان را گنگ نگاه نمودن درست نیست.

 3-"جناب اقای روستار تره کی هنوز به این سؤال جواب نداده که:"

بسم الله ارحمان الرحیم که از آستین چی آژدرها  بیرون خواهد شد. 

 4-"چطور امکان دارد که کشور پاکستان ( منحیث دوست صمیمی و غالباً مادون گونۀ کشور امریکا ) مربی و تمویل کنندۀ طالبانِ در حال مبارزۀ مسلحانه علیه حکومت کابل و قوای ناتو و امریکا، تلقی شود؟"

 در دو مقاله اخیر آن محترم هر گاه همچو چیزی نوشته شده باشد، باید شما محترم انرا اینجا می نوشتید تا خواننده متوجه ان می گردید. به نظر بنده همچو چیزی نخورده است، اما احتمال اینکه چشمم نخورده هم کم نیست. 

 5-"به زبان ساده:" 

در بالا هم ساده بود اما هر قدر ساده تر بهتر تر.

 6-"امریکا و پاکستان دوستان صمیمی یکدیگر بودند و هستند و طالبان منحیث دشمن ! امریکا در دامن دوست امریکا ( پاکستان ) پرودرانده شده؟"

 هیچ کس دوست هیچ کس نیست. همه به اساس و اصول منافع ملی و بین المللی با هم در معاملات سیاسی و اقتصادی هستند که اساس تعادل صلح و سیاست جهانی با ان استوار است و در صورت عدم تعادل جنگ.

 7-"آیا خروجی این معادله منتهی به تیمارستان نمیشود؟"

این سوال خودش  قابلیت بستر شدن در تیمارستان را دارد.

 8-"به هر حال،  اقای روستار تره کی در مقالۀ اخیر خود ( روسیه در تعامل دیپلوماتیک با طالبان........ ) مینویسد که سناریوی غرب و شرق در ارتباط با جذب و زیر نفوذ در آوردن طالبان با هم متفاوت میباشد"

 مقاله از مطالعه بنده هم گذشت بود و واقعاٌ نامبرده در سطح بسیار عالی انرا تحلیلی و تجزیه نموده است که از خواندن و درک افکا رشان که با واقعیت جریانات تطابقت دارد لذت بردم. ضمنا غیر از  "متفاوت" بودن هم چیزی دیگری بوده نمی تواند زیرا کشورهای مختلف جهان به اساس علاقمندی های مختلفه خود در موضوع نگاه دارند با در نظر داشت تاریخ گذشته ای کشور ما و منطقه و جهان. مثلاٌ دید چین با دید امریکا و از هر دو با دید چین و هند و ایران با هم فرق های خود را دارد و به همین ترتیب چاپان و غیره و غیره. 

 9-"و غرب یا امریکا از طریق وعده های کومک اقتصادی به طالب ، خواهان جذب آنها میباشد."

غرب خو.اهان جذب افغانستان نیست بلکه افغانستان همین اکنون غرق جذب غرب و شرق است و هر روز در تلاش است تا این جذب انکشاف هم پیدا نماید که غیر منطقی هم نیست، به شرط که غرب افغانستان را از زیر برق "شناخت" خلاص نماید یعنی افغانستان خود را با تغیر معقول سیاست داخلی و بین المللی خود خلاص نموده بتواند و ساکت برق غرب را از جان خود و ملت خود بکشند. ما فعلاٌ خود ما خود را در برق داده ایم و فغان می کشیک که دیگران ما را از ان خلاص نماید. تاریخ افغانستان پر از این هنر است و باید اموخته باشیم که دیگر چنین نباشیم. 

 10"در جملات فوق اقای تره کی بیست و چهار جریب تناقضات مشاهده میشود ( و یا در ادعای امریکا بیست هکتار تلبیس بچشم میخورد )."

 کدام جملات آن محترم ، شما حتی یکی انرا هم درست اقتباص نه نموده اید برای خواننده تان ، بلکه جملات خود را بنام جمالات نامبرده مانند کاه در بازار خواندن در تبلهء  خواننده تان  انداخته اید. شما باید از بیست و چهار جریب لا اقل یک جریب انرا بنویسید تا خواننده بداند که ان محترم تناقص گفته و موقع برایش داده شود تا تناقص گویی خود را دفاع هم نماید. نباید بدون شنیدن دلایل محکوم،  اندازه جزای جرم وی را اعلان نمود.

 11-"اصلاً سؤال اساسی:"

 یعنی در بوتل مغز تا کنون چیزی اساس نداشت و حالا اساس انرا باید نوشید.

 12-"آیا وجود طالب به نفع امریکا است؟"

 این سوال تان را بنده علاقمندم جواب بگویم. هرگاه حکومت افغانستنان قادر به سیاست درست ملی و بین المللی شده بتواند و وقت را اضافه از این ضایع نه نماید به نفع امریکا چی که به نفع تمام جهان است. و برای افغانستان جای خجالت است که انتظار شناخت از طرف روسیه را داشته باشد که بالای کشور چی روز و حال را آورده بودند یعنی حکومت کابل هر گاه در قدم اول خودش خودش را به رسمیت بشناسد، جهان هم وی را به رسمیت حتماٌ می شناسد. حکومتی که مخلوق خداوند پاک و لایزال را از درس و تعلیم که آرزومندی هر انسان است باز می دارد در طویل المدت   به مشکلات زیاد و حتی قهر خداوند مواجعه می گردد، زیرا خداوند "علم" مطلق است و هیچگاه آرزومند نیست کس مانع اموزش علمش گردد.

 13-"اگر بلی،  پس چرا طالب ادعای مبارزه با امریکا داشته و دارد و یا چرا امریکا به مغلوب بودن خویش تلویحاً اعتراف نموده؟"

 هر کس که هر چیز گفت نباید انرا شنید. واقعیت را باید دید. زمان مبارزه پایان یافته، زمان ،  زمان مبارزه بهبود وضع اجتماعی و اقتصادی کشور است و زمان سیاست در سطح بین المللی نه سیاست در سطح منع مکاتب دختران.

 14-"آیا وجود  طالب به ضرر امریکا است؟"

 وجود حکومت فعلی صد فیصد به نفع امریکا است و انها این را می دانند و به همین علت انها را بند نموده است اما از طریق حکومت قطر و بعضی کشور های دیگر خلیچ در اقتصاد کشور نفوذ عمیق دپلوماتیک و اقتصادی دارند .

 15-"اگر بلی پس چرا کوچکترین انتقاد و اعتراض به عملکرد نحو و شیوۀ حکومتداری طالب ابراز نه میدارد؟"

 امریکا همیشه در زمینه اظهارت داشته است چنانچه اخیراٌ در اخبار رادیو آزادی امده است که:

 "وزارت خارجه امریکا می گوید هیئت امریکایی به رهبری تام ویست و رینا امیری درگفتگو با نمایندگان طالبان درقطر مواردی را مشخص کردند که برای حمایت ازافغان ها اعتماد ایجاد می کند. اعلامیه نا وقت روز دوشنبه وزارت خارجۀ امریکا حاکی از آن است که هیئت امریکایی در گفتگو با هیئت طالبان به رهبری امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان٬ نگرانی عمیق خود را نسبت به بحران بشری در افغانستان وچگونگی حمایت از ادامه کمک های ملل متحد ودیگر سازمان های امداد رسان ابراز داشت. اعلامیه می افزاید که مقامات امریکا از طالبان با تاکید خواستند تا از راهکار های که وضعیت بشری در کشور را خصوصا دربخش زنان و دختران و قشر های آسیب پذیر ناگوار تر می سازد ، دست بردارند . جانب امریکایی نگرانی عمیق خود را نسبت بازداشت ها ، سرکوب رسانه ها ، ومحدود ساختن آزادی های مذهبی نیز ابراز داشته است."

 16_"پیشنهاد بنده به اقای روستار تره کی و امثال شان این است که:"

 این امثال معلوم نیست که "کی" است. هیچ کس امثال کس دیگر نیست و شده هم نمی تواند. هرگا خود شما این امثال باشید  باشید می توان انرا درک نمود در غیر ان درست نیست چنین نوشت بالای یک شخصیت به تمام معنی علمی و ملی کشور.

 17-"همانگونه که با میز و چوکی رسمی وداع نموده ( تقاعد شده ) با قلم اماتور و لغزندۀ خویش نیز وداع نماید."

 در خزانه تقاعد یک قرا ن نیست کس را تقاعد ندهید . برای خودت اماتور است اما برای ما قلم یک استاد با تجربه علمی کشور   ما است. 

 هزار برق ز خاکسترم پر افشانست

کدام شعله به این رنگ بیقرارم سوخت


بیدل


کشور

http://www.arianafghanistan.com/FotoGallary/CountryIcons/DE.png
ساخته شده در 12.06.2024 21:30 توسط  
آخرین اصلاح در 12.06.2024 23:14 توسط 1073741823