تاریخ امروز:

نظرات نشر شده

تاریخ

2024-06-25T22:00:00Z

اسم

الله محمد

محل سکونت

آلمان

تبصره

​دوستان گرامی!

با عرض ادب.  تبصره بنده به  ادامه،  ادامه دارد در ارتباط نوشته محترم داکتر کاظم یعنی "مقاله "نگاه تحلیلی به محتوای سه نامه محمد داؤد عنوانی شاه و استعفی ازمقام صدارت"  

-"درنتیجه محمد داؤد به فکر تحول در نظام افتاد و همانطوریکه در هنگام تصدی وزارت دفاع اساس "حزب دموکراتیک ملی" یا به عبارت دیگر "کلوپ ملی" را بنیان گذاشت، بازهم به همان اندیشه باردیگر آرزومند تحول در کشور شد،"

در اینجا باز هم لازم است یکی از نوشته های محترم داکتر کاظم را نوشت که:

"من [مجروح] که به این عقیده رسیده بودم که بدون کمک و معاونت چنین اشخاص در دستگاه دولت به وجود آمدن انکشاف و تحول سیاسی امکان ندارد، لذا استدلال او را غیرمنطقی نیافتم و گفتم یک تجربۀ بدی نیست و باید این تجربه را نیز انجام دهیم و او [عبدالمجید خان] گفت سردار محمد داود با شما تماس خواهد گرفت، طوریکه وعده کرده اید، رد نکنید).جریان بعدی را مجروح چنین شرح میدهد: (روز دیگر سردار محمد داود مرا در منزل خود وقت ملاقات داده بود؛ به ملاقات او به خانۀ شان رفتم. او این موضوع را طرح کرد و پروگرام کار این کلوپ [کلوپ ملی] و هدف آنرا توضیح داد. من گفتم سردار صاحب کار مناسبی است و اقدام نیکی است، اما باید ملتفت باشید که جوانان و منورین افغانستان بودن [به جز] جدائی حکومت از سلطنت به هیچ تبدیلی و تحولی دیگر قناعت نخواهند کرد، آنها میخواهند حکومت به خانواده سلطنت مربوط نباشد و نزد شورا مسئول باشد و به اساس رأی اعتماد اکثریت به وجود آید. حالا شما چه فکر میکنید، مرحلۀ چنین تغییر اساسی رسیده است یا نه و آیا شما و صدراعظم صاحب (سپه سالار) و اعلیحضرت به این کار موافقه خواهید کرد یا نی؟).
محمد داود خان در جواب مجروح چنین گفت: (هدف نهائی همین است که گفتید، در آخر باید این تفکیک عملی شود، برای عملی شدن آن بعضی کارهای مقدماتی لازم است که از آن جمله ما تأسیس چنین انجمن [کلوپ ملی] را در نظر گرفته ایم. در این انجمن جوانان و اعضای حکومت فعلی باهم آشنا خواهند شد، پالیسی مشترکی بوجود خواهد آمد و نقاط اصلی و بنیادی تحول آینده تثبیت خواهد گشت که در آن وقت انتقال قدرت به آسانی و بدون دردسر صورت خواهد گرفت و حکومت آینده و بعضی وکلای شورا متشکل از اعضای این انجمن خواهند بود.)."

در اینجا موضوع سه مکتوب مشهور هم معلوم می گردد که چطور به وجود امده است. قابل ذکر است که ایجاد "حزب دیموکراتیک" ملی در برابر ایجاد جریانات دیگر بوده تا تا حد توان جلوگیری از نفوذ شان شده بتواند، چنانچه مرحومی می فرمایند:" در این انجمن جوانان و اعضای حکومت فعلی باهم آشنا خواهند شد، پالیسی مشترکی بوجود خواهد آمد"

داکتر کاظم  در ادامه می نویسند:

" اما این بار خواست تحول را ازطریق خود شاه به منصۀ اجراء بگذارد و لذا نامه های عنوانی شاه نوشت ودرآن نظریات خود را مبنی بر ایجاد حداقل یک نظام شاهی مشروطه با موجودیت یک حکومت برخاسته از پارلمان بحضور شاه تقدیم کرد. "

جمله بالای داکتر کاظم اساس نمی تواند داشته باشد ، در حالیکه  شاه باید از موضوع قبلاٌ مطلع بوده باشد، زمانی مجروح در بالا چنین اظهار نموده است.

بیش ازین نتوان در پرواز کمنامی زدن

کز خجالت ریخت عنقا بال و پر در دامنم

بیدل

ادامه دارد

کشور

http://www.arianafghanistan.com/FotoGallary/CountryIcons/DE.png
ساخته شده در 26.06.2024 16:39 توسط  
آخرین اصلاح در 26.06.2024 23:11 توسط 1073741823