تاریخ امروز:

نظرات نشر شده

تاریخ

2024-03-28T23:00:00Z

اسم

الله محمد

محل سکونت

آلمان

تبصره

​دوستان گرامی!

با عرض ادب. 

مضمون  محترم کبیر تانیجا   (Taneja Kabir) تحت عنوان  "چطور حماس- طالبان از نفوذ رو به تزاید روسیه و چین مستفید میشوند از مطالعه بنده گذشت:

1-"در لحظاتیکه نبرد در غزه بین اسرائیل و حماس بدون هیچ پایانی در افق ادامه دارد، "

بنده فکر نمی کنم که حکومت اسراییل تا زمانیکه مطمین نگردند که حماس را تا حد اخیر ضعیف ساخته که دیگر توان نظم دو بارهء خود را به زودی احیا نماید، حاضر به پایان دادن جنگ  در برابر حماس باشد. سیاست امریکا با وجود اظهارات پیش پرده، طرفداری مطلق از اسراییل باید باشد، چنانچه است. دلایل عمده و اساسی مخصوصاٌ نفوذ ایران بالای حماس و حزب الله لبنان که کنون از ترس زیاد اینطرف و انطرف خود را نمی نماید،  که خواهان از بین بردن اسراییل است،  در اینجا پوتانسیل اساسی تشنجات بوده و باقی هم خواهد ماند. ضعف نویسنده به نظر بنده در یک خط قرار دادن   حماس با حکمت امارات اسلامی افغانستان می باشد، که کاملاٌ دو  خط سیاسی مختلف جهانی را تشکیل می دهند. 

2-"رقابت رو به افزایش قدرت های بزرگ بطور فزاینده ای به چند گروه شبه نظامی مسلح غیردولتی فضائی داده است که میتوانند از آن بهره برداری نمایند."

در اینجا به وضاعت نویسنده به اشتباه رفته است، زیرا گروه طالبان عملاٌ قدرت دولتی را در افغانستان بدست دارند و حماس هم تا جاییکه بنده معلومات دارم،  در  انتخابات منطقه غزه را از گروه فتح برده اند،    که در ارتباط   شناخت  و بر خورد با اسراییل هر دو  با هم اختلاف دارند، که به نظر بنده این مشکل اساسی حل قضیه فلسطین در منطقه شده است و موقع را به دخا لات   دیگران مانند ایران مساعد ساخته است.  نا گفته نباید گذاشت که منطقه خاور میانه و خلیچ  به صورت اساسی از نگاه دپلوماتیک تحت نظارت دقیق امریکا و غرب می باشد و روابط خوب شان با اردن و مصر، قطر و عمان و غیره  گویای این موضوع می باشد. دلیل عمده ان هم تجارت بین لمللی از طریق بحر در اینجا بوده که غرب با این همه خدمات تخنالوژی که به جهان عرضه می دارد، مستحق ان خود را می شناسد که مسلم چین و دیگر قدرت های اقتصادی هم ضرروت اشد به ان  و حفظ ان دارند. 

 3-"ممکن است شکاف جیوپولییتیک بین ایاالت متحده و متحدان غربی آن از یک سو و روسیه و چین از سوی دیگر در حال گسترش باشد."

این شکاف عمدتاٌ در فکر نویسنده ایجاد شده است،  که از کلمه "ممکن" استفاده می نماید، زیرا تمرکز اساسی  قدرت های بزرگ مانند چین، امریکا و روسیه مسایل ترانسپورت مواد  اقتصادی جهان به شمول کشور های مانند هند، ایران و غیره بدون ممانعت بوده، نسبت به  "حماس" و غیره.  

 4-"که برای بسیاری نگران کننده است. اما برای گروه های مانند حماس و طالبان افغانستان، این یک فرصت است"

نویسنده بی جهت خود و دیگران را نگران می سازد،  با ذکر   حماس و طالبان پهلوی هم . مقاله به نظر بنده تا حدودی زیادی  غیر واقعی به تحلیل اوضاع جهان پرداخته است.  

بیدل نمی توان همه دم زیر آسمان

سر کوفتن به هاون گم کرده دسته ای

کشور

http://www.arianafghanistan.com/FotoGallary/CountryIcons/DE.png
ساخته شده در 29.03.2024 11:05 توسط  
آخرین اصلاح در 29.03.2024 11:36 توسط 1073741823