تاریخ امروز:

نظرات نشر شده

تاریخ

2024-03-30T23:00:00Z

اسم

محمد داؤد مومند

محل سکونت

متحده ایالات

تبصره

​هموطن ارجمند، شاغلی مجیب خان!

از فرستادن فوتوی احمد ظاهر فقید، تشکر.

احمد ظاهر در لیسه حبیبیه هم دورۀ من بود، جوانی بود سرخوش و سر مست و بیباک. در یک امتحان شش ماهه یا سالانه، به مجرد گرفتن پارچه امتحان، پارچه را به استاد مضمون، غلام صفدر خان اعتمادی مسترد نموده و اشپلاق زنان از صنف خارج شد.

انجنیر غلام صفدر خان اعتمادی در زیر پارچه احمد ظاهر نوشت:( چون در صحنۀ امتحان حاضر شد، برایش سه نمره داده شد« نمره کامیابی سه و نیم بود)»

روزی هم در مقابل خانه داکتر ظاهر خان واقع شهرنو، با دو برادر زهره یوسف که همصنفان من بود، استاده بودیم، احمد ظاهر و عزیز سیدالی که بعداً در شوروی در رشته طب داکتر شد و داکتر بسیار لایقی هم بود، صحبت میکردیم که یک مشاجره لفظی میان احمد ظاهر و عزیز سیدالی «که بعداً پرچمی بزرگ شد» رخداد، احمد ظاهر خطاب به عزیز سیدالی نموده و گفت«... میخارد»

عزیز سیدالی به حاضر جوابی گفت :«... تو سر ستیج میخارد» این جواب عزیز سیدالی، احمد ظاهر را عصبی ساخته و بر عزیز سیدالی حمله ور شد، که البته با مداخلۀ ما سه نفر، از جنگ بیشتر جلوگری به عمل آمد.

جناب تان تحریر فرموده اید:«دریشی زیبای احمد ظاهر را نگاه کنید، به لنگی، پکول، ایزاز بند و کمسایی«نفهمیدم کمسایی چیست» مقصر این حالت کی است.

برادر گل!

دریش زیبا و لباس فاخره معرف شخصیت انسان نیست.

داکتر دبل عبدالله از شیک پوش ترین ذوات در منطقه است، ولی از نگاه شخصیت در مجموع، از پست ترین انسان های روی زمین است.

آیا در دوران مکتب شعری را خوانده بودید که: 

یکی برنای نو خواسته

به شاهانه خلعت نو آراسته

ز هر جا سخن های بسیار گفت

ولی جمله بیرون ز هنجار گفت

برادر گل! بخوان و بدان، که شرافت ما مردم در پوشیدن لباس فرنگی و دریشی لوکس و زیبا نیست، لنگی، پکول وایزار بند، لباس پدران و اجداد ماست، پدران و اجدادی که شرف و آبرو و استقلال و آزادی ما را حفظ نموده بودند.

اگر به جای ایزار بند، به شیوۀ لباس غربی از لاشتک کار گرفته شود، در یک مشاجره مانند جنگ احمد ظاهر و عزیر سیدالی ..... ها لچ و گپ به رسوایی و بی آبی خوهد کشید.

همین ایزار بند، تنبان ما را از لغزیدن و فرو رفتن و رسوایی بزرگ نجات میدهد. 

زمانیکه مهتما گاندی به انگستان رفت تقریباً نیم وجود او برهنه بود، ولی گاندی در تاریخ بشریت مقام بس بزرگ انسانی خود را دارد.

لطفاً کلتور و طرز جامه پوشیدن نیاکان و اجداد خود را به تمسخر نگیرید.

بهتر است که گاندی بود و نه داکتر دبل عبدالله.

غازی امان الله با تلاش فرنگی ساختن کلتور مردم ما، اشتباه بس بزرگی را مرتکب شد، وضع امروز ناشی از همچو غرب گرایی غازی امان الله و ادوار بعدی از اوست.

پر مخ دی گلونه

کشور

http://www.arianafghanistan.com/FotoGallary/CountryIcons/USA.png
ساخته شده در 31.03.2024 18:52 توسط  
آخرین اصلاح در 31.03.2024 21:58 توسط 1073741823