تاریخ امروز:

نظرات نشر شده

تاریخ

2024-04-05T22:00:00Z

اسم

الله محمد

محل سکونت

آلمان

تبصره

​دوستان گرامی!

با عرض ادب.

مقالهء "اضلاع  متحده و شرق میانه: سیاست اشتباه محاسباتی" اثر محترم "Melvin Goodman" از مطالعه بنده گذشت:

1-"تجربه  ایالات متحده در شرق میانه یک مطالعۀ کلاسیک از اشتباهات محاسباتی سیاسی و نظامی است که منجر به شکست ستراتیژیک میشود."

 چنین تفکر را با یک فیصدی بسیار کم می توان اظهار نمود، در مجموع تعین کننده سیاست دو جانبه امریکا با کشور های این منطقه می باشد  که در مجموع بسیار خوب است،  به شمول مصر، اردن، کویت و غیره .   تعین کننده در این منطقهء  منبع انرژی جهانی   و موضوعات مالی و اقتصادی می باشد نه سیاسی. 

2-"حمایت سیاسی جو بایدن از بنجامین نتانیاهو صدر اعظم اسرائیل که به دشواری در حال آزمایش است"

در جلوی پرده ممکن به دشواری در حال آزمایش باشد، اما در عقب پرده موضوع باید کاملاٌ طور دیگر  یعنی سهل باشد، زیرا امریکا نمی تواند با تنها گذاشتن اسراییل در منطق باعث تشنجات اساسی گردد، مخصوصاٌ اینکه ایران هدف از بین بردن اسراییل را دارد. 

3-"و حمایت نظامی او از قوای نظامی اسرائیل که ایالات  متحده را در کارزار نسل کشی اسرائیل شریک می کند. "

متاسفانه "حماس" زمینه همچو کازار را برای اسراییل مساعد ساخته و تا جاییکه بنده اخبار را به صورت دقیق تعقیب می نماییم موضوع جوانب مختلف دارد که باید دقیق تجزیه و تحلیل شده بتواند. مثلاٌ زمانی از یک شفاخانه بالای قوای نظامی اسراییل فیر می گردد، مسلم که موضوع شکل درست را به خود گرفته نمی تواند.  

4-"آخرین و بدترین نمونه اشتباه محاسباتی  ایالات متحده است".

نویسنده مقاله آغای  گوزمن  با وجود که در مراکز سیاست جهانی امریکا مصروف کار بوده ، قادر به درک درست  سیاست امریکا نیست ، زیرا امریکا دقیق منطقه را تحت کنترول دپلوماتیک خود دارد و غیر از حمایت نظامی راه دیگری هم برایش وجود ندارد.  

 5-ِدر مجموع عمال قدرت نظامی  ایالات  متحده درشرق میانه که برای کسب مزیت ستراتیژیک طراحی شده، نتیجه معکوس داشته است. "

فرض کنیم نتیجه معکوس هم داشته بوده باشد، با وجود آ هم  از نفوذامریکا از نگاه سیاسی و اقتصادی در منطقه نکاسته است، و روابط بین کشور های این منطقه به روال  نورمال آن در جریان است،  و پایگاه های نظامی آن در قطر و فکر می کنم بحرین و بعضی کشور های دیگر مستقر بوده و کشور های اقتصاد قوی منطقه مانند  عمان و دوبی و ابو ظبی از این روابط عالی دپلوماتیک نفع می برند. 

6-"این امر منجر به بی نظمی در شرق میانه و خلیج فارس گردیده"

بی نظمی اساسی زمانی است که راه های مهم اقتصادی کاملاٌ بسته گردد که در این صورت فکر می کنم امریکا و ناتو با در نظر داشت علاقمندی روسیه و چین در باز نگاه داشتن این راه مهم اقتصادی بحری،  مجبور به اقدامات سخت نظامی خواهند شد،  که فعلاٌ هم جریان دارد،  اما نه به آن سویه بالای ان. نا گفته نباید گذاشت که برای غرب راه غیر این باقی نمی ماند و چین و روسیه بسیار خوب این موضوع را می دانند. 

7-"و فرصت های دیپلماتیک را برای روسیه و چین باز کرده است."

فرصت های دیپلوماتیک همیشه باز بوده و این باز بودن کدام تاثیر عمده در سیاست بین المللی ندارد.  

 8-"بایدن همچنان باید میدانست که با انتقاد از تهاجم غیرقانونی و غیر اخلاقی  روسیه به اوکراین در حالیکه در جنگ غیرقانونی و غیر اخلاقی  اسرائیل در غزه شریک است، نمی تواند این کار را انجام دهد"

دو موضوع جداگانه را نمی توان با هم در یک سطح بررسی نمود، زیرا از نگاه روسیه جنگ اکراین کاملاٌ جنبه جداگانه خود را دارد، مخصوصاٌ به حلقه در آوردن روسیه توسط ناتو که حتی احتمال یک جنگ بزرگتر غیر ممکن نیست که مقصر اصلی غرب به سرگردگی امریکا بعد از سیاست صلح امیز گورباچف که با وی غلطی نمودند، می باشد.

در مجموع مقاله بسیار در یک سطح پاهین فکری طراحی گردیده است و به اصطلاع   یک  دیگ   شوربای کچالوی  بی مزه  برای خواندن و خوردن مهمانان پخته است. 

بیدل فریب نعمت دیگر که می خورد

مهمان راحتم به سر خوان بوریا

کشور

http://www.arianafghanistan.com/FotoGallary/CountryIcons/DE.png
ساخته شده در 06.04.2024 16:25 توسط  
آخرین اصلاح در 07.04.2024 04:48 توسط 1073741823