تاریخ امروز:

نظرات نشر شده

تاریخ

2024-04-09T22:00:00Z

اسم

الله محمد

محل سکونت

آلمان

تبصره

​استاد محترم و گرامی جناب داکتر صاحب تره کی!

با عرض سلام و احترام و آرزوی صحت و سلامتی شما تحلیلگر مسایل سیاسی جهان از نگاه علم سیاست و حقوق و   روانشناسی سیاست جهان، مضمون "  چگونه میتوان حذف خط دیورند را با اجندای ژیوپولتیک ضد تروریزم و ضد رادیکالیزم پیوند داد ؟" از مطالعه بنده گذشت ، که در زمینه تبصره ذیل ارایه می گردد:

1-" ایتلاف نظامی بین المللی در مدت بیست سال اشغال افغانستان ... به قصد دستیابی به پایگاه های آنچه تروریزم نامیده میشد ناکام شد. این ناکامی ظهور خطر بالقوه دسترسی گروه های  اسلامی  را به ذخایر ذروی پاکستان بدنبال داشت. "

فکر میکنم منظور شما محترم "به دنبال داشته" و یا دارد باید باشد. به هر صورت بنده فکر می کنم که این یک موضوع فو ق العاده مهم منطقوی و  بین المللی بوده که بالای آن عمیق تعمق می شود و خواهد شد.

2-"با فیروزی طالبان در اخراج قوای اشغالگرفصل دیگری در رابطه پاکستان با طالبان کشوده شد".

بنده همچو حالت را در یکی از تبصره هایم در جریان مذاکرات دوحه متذکر شده بودم،  که فعلاٌ همچو حالت با تمام قوت آن به وجود آمده است،  که مسلم استقلالیت ملی کشور را تمثیل نموده می تواند و می نماید.

3-" اعطای اجازه استفاده از قلمرو پاکستان برای اکما لات قوای متجاوز و کشتن برخی سران طالبان در دوران مقاومت موجب لنگر اندازی خشم سنگینی بر ضد پاکستان در تحت الشعور طالبان گردید."

این جملهء تان نمایانگر قوت تفکر ملی شما را نمودار  نموده، که فکر می کنم کم کسان متوجه آن شده باشند.

4-"داعیه حذف خط دیورند با قوت بیشتر از گذشته مطرح شد. گپ به تصادمات نظامی دو طرف خط کشانیده شد. تیارات جنگی پاکستان طی دو سال اخیر دو بار خوست و پکتیا را مورد حمله قرار داد. "

به نظر بنده پاکستان بایست متوجه حساسیت موضوع شده و در دور نمای روابط دو طرف به صورت مثبت  باید زیاتر سرمایه گذاری گردد، زیرا راه های حل جالبتری برای موضوع دیورند می تواند مطرح گردد،  در صو.رت روابط حسنه دو کشور همسایه، هم فرهنگ و مسلمان و خویشاوند. هر دو طرف بایست در دراز مدت تمرکز را بالای مسایل بهبود  مسایل اجتماعی و اقتصاد   مردمان کشور های شان نمایند. 

5-"تی،تی، پی در حالت » تیارسی « در انتظار صدور فتوای جهاد سراسری در آنسوی خط دیورند از جانب شیخ هبت الله قرار دارد."

بنده فکر می کنم که باید از حالت "تیارسی" بیرون گردند، زیرا همچو فتوای صادر نمی گردد و یا نباید گردد، زیرا ریشه طالبان افغانستان  کمتر از پنجاه سال با دو بار اشغال افغانستان توسط خارجیان و داخلیان خود فروخته شده صورت گرفته است،  در حالیکه با استفاده از این موقعیت پنجاه ساله افغانستان،  تی تی پ در کشور پاکستان می خواهد قدرت سیاسی  را بدست گرفته، که در این صورت موقف منطقوی و بین المللی امارات اسلامی افغانستان را در تعاملات بین المللی ضرر می رساند و هیچ لزومی هم ندارد که منطقه را نا متعادل نمود و بازی سیاسی منطقه را مغلق ساخت. به نظر بنده بهتر است تی تی پی با یکی از احزاب اسلامی پاکستان از طریق انتخابات به هدف خود برسند برای همه جوانب  بهتر تر است. 

6-"فضای متشنج جنگ و جهاد زمینه برافروخته شدن بیش از پیش آتش قهر و غضب آزادیخواهان بلوچ را فراهم خواهد ساخت. کنترول اوضاع از اختیار فوج پاکستان بیرون خواهد شد. "

با در نظر داشت جریانات مختلف داخل پاکستان،  که شما محترم ذکر انرا نموده اید، و با در نظر داشت مشکلات مشخص  فعلی  در تخته شطرنج سیاسی پاکستان، کودتای نظامی حتمی گردیده و جریان شکلی بسیار وخیم را به خود می گیرد که باید اجتناب گردد. 

7-"اما این سناریو که در نهایت به افراشتن پرچم اسلام  شبیه بیرق طالبان افغان در  اسلام  میانجامد ، به میل ستراتژست های شرق و غرب سازگار نیست."

ستراتژست های دو کشور همسایه   باید چنانچه در نقطه چهارم ذکر نموده ام ، راه حل معقولتر انرا در پیش گیرند یعنی" در صو.رت روابط حسنه دو کشور همسایه، هم فرهنگ و مسلمان و خویشاوند. هر دو طرف بایست در دراز مدت تمرکز را بالای   بهبود مسایل اجتماعی و اقتصادی مردمان کشور شان نمایند. " و سیاست منطقه را به نفع کشور های شان به اساس قرار داده های دپلوماتیک و غیره بچرخانند. 

8-"بنابران در برابر صدور اسلام  طالبانی به پاکستان آسمان افغانستان را بکمک لوژستیک پاکستان بالوسیله درون ها زیر کنترول میگیرند. به طالبان پیام میفرستند که حد خود را بشناسند. "

بنده دقیق همین موضوع را در تبصره اول خود اظهار داشته ام،  که شما محترم ذکر می نمایید، یعنی:" بنده فکر می کنم که این یک موضوع فو ق العاده مهم منطقوی و  بین المللی بوده که فکر می کنم بالای آن عمیق تعمق می شود و خواهد شد."

9-"برای جلوگیری از توسعه نفوذ اسالم طالبانی درمنطقه، شرق و غرب در حمایت از حکومت جدید پاکستان موضع مشترک دارد."

بنده کاملاٌ با شما محترم همنظر هستم و باید هم چنین باشد.

10-سوال مهم اینست که چرا امریکا از پاکستان به مثابه افزار فشار بر ضد افغانستان استفاده میکند ؟ برای درک اینکه امریکا چرا متمایل است از فوج و حکومت کمیشن کار پاکستان علیه افغانستان بهره برداری افزاری کند، به دو موضوع اشاره میکنیم : ـ امریکا طالبان را ناقص تعهدات مذاکرات دوحه قیاس میکند. موارد نقص موافقتنامه دوحه در هردو طرف وجود دارد."

ادامه:" اما امریکا در موضع بهتر بین المللی قرار دارد که روی تخلف طالبان انگشت بگذارد و دنیا را با خود همنوا بسازد."

شما در اینجا یک باریکی مهم را با شناخت که از جهان دارید،  تذکر می دهید،  که فوق العاده مهم بوده،  که از طرف امارات اسلامی افغانستان این موضوع باید بسیار جدی گرفته شود،  زیرا انها متوجه این باریکی نیستند و افغانستان در کره زمین تنها  نیست و ما بدون روابط با جامعه بین المللی  نمی توانیم موثر برای کشور خود مصدر خدمات ارزشمند گردیم.  

 ضمنا اسلام تنها دین آسمانی در روی زمین نیست، صرف نظر  از ادیان غیر آسمانی که انها هم به نوع آسمانی هستند مانند دین چینی ها که روابط خوب با ما دارند. 

11-ـ "امریکا و متحدین به طالبان به عنوان یک گروه رادیکال خطرناک اسلامی  و ضد ارزش های مدنی نگاه میکنند . بسته ماندن درب مکاتب دختران، منع کار زنان، حکومتداری در خارج چوکات قانون اساسی زمینه های کافی دشمنی دنیا را با طالبان را بارور ساخته است."

برای بنده جای تعجب است که چطور طالبان به فرموده شما در عمق موضوع نرفته و انرا به نفع کشور چرخ داده نمی توانند.   

12-"با کشانیدن پای امریکا و متحدین در دفاع از یک جنبش وسیع ضد تروریزم و رادیکالیزم در پاکستان و افغانستان، خط دیورند در محتوای اهداف ژیوپولتیک دنیا قرار میگیرد و حذف آن آسان میشود."

 تا انزمان ما و شما و دیگران هم سن و سال ما را طبعیت حذف خواهد نمود و جوانان و دیگران را هم جنگ.

به گرم و سرد ما و من غم دل بایدت خوردن

چراغ خانه اینجا روشن است از قطرهء خونی

بیدل

  

کشور

http://www.arianafghanistan.com/FotoGallary/CountryIcons/DE.png
ساخته شده در 10.04.2024 15:37 توسط  
آخرین اصلاح در 10.04.2024 18:32 توسط 1073741823