تاریخ امروز:

نظرات نشر شده

تاریخ

2024-04-15T22:00:00Z

اسم

حسیب الله

محل سکونت

آلمان

تبصره

​پس از تقدیم سلام مجدد به همه,

جهت یک استفادهٔ مثبت از وقت, می پردازم اندکی,

در ارتباط با موضوع "کنفلیکت تاریخنگاران محترم ما" , همچنان با تماس اندکی, مرتبط با بخش صلاحیت های وظیفوی, صلاحیت های کاری و نیز صلاحیت های علمی-فنی  "پولیس جنائی", "قوای عدلی-قضائی" و "تاریخنگاری علمی-حرفوی". البته به امید آنکه این سطوری را که منی ضعیف از خلوص نیت در رابطه می نویسم, خدای ناخواسته کدام نوع بی احترامی تلقی نگردیده, بلکه فقط و فقط منحیث اظهاری, اندکی ممد نیز واقع گردند.

مرتبط به "قتل مرموز امیر حبیب الله خان" جناب محترم داکتر صاحب سید عبدالله کاظم می فرمایند:

"یکی از کسانیکه بعد از گذشت تقریبا نیم قرن ابراز نظر در مورد این قتل کرد, همانا مؤرخ شهیر میرغلام محمد غبار بود..."

منبع: بررسی زوایای تاریک قتل امیرحبیب الله خان سراج الملهٔ, تاریخ نشر, 25 مارچ 2024, صفحهٔ اول بین سطور 26 الی 27.

قسمیکه در بالا به آن اشارتی داشتم, باز هم به حیث یک تکرار احسن تاکید میدارم به موضوعی که, سوالات و تبصرهٔ من در این بحث, فعلا در کل یک مکث بسیار مختصری دارد, در ارتباط صلاحیت های علمی-تخصصی تاریخنگاران, پولیس جنائی و قوه های عدلی و قضائی در یک کشور و یا در یک جامعه.

جناب محترم داکتر صاحب سید عبدالله کاظم, مرتبط به "بررسی قتل مرموز امیرحبیب الله خان" البته در هر چهار بخش نوشته های اخیر شان در این ارتباط که از تاریخ 25 مارچ الی 5 اپریل 2024م. به نشر رسیده اند, از بررسی های برخی تاریخنگاران محترم, در ارتباط "قتل مرموز" ذکری خیری می نمایند و بررسی های آنها را نیز با ما به اشتراک گذاشته اند, که در قدم نخست واقعا این کار و زحمات جناب محترم کاظم در این راستا قابل قدر و احترام می باشد; اما سؤالاتی چندی نیز در این ارتباطات عرض اندام می کنند, که بطور مثال برخی از آنها, مربوط می شوند به ساحات کاری و یا بخش صلاحیت های علمی-حرفوی تاریخنگاران محترم و "پولیس جنائی و قوای عدلی-قضائی در یک کشور و یا در یک جامعه می باشند:

١. آیا کشف "قاتل یک قتل مرموز" از بخش صلاحیت های کاری-حرفوی "پلیس جنائی و قوای قضائیه همان زمان خودش, به اسم و نامی که داشته باشد" است, یا کار "تاریخنگاران محترم" ؟

٢. آیا در طول 106 سال اخیر, به غیر از جناب غبار که پنجاه سال پس از از قتل مرموز مذکور, جناب ارسلا که در سال 2017م. , جناب کاظم که در 2024م. به بررسی این قتل مرموز پرداخته اند; کدام پلیس جنائی کشور (یا معادل آن تحت هر عنوان و یا نامی که بوده باشد), کدام مامور سیستم قضائی کشور(تحت هرعنوان و اسمی که بوده باشد), در طول 106 سال اخیر, کدام پروتوکولی, کدام بررسی تحریری-کتبی, کدام تحقیقاتی-جنائی که سند و مدرک تحریر آن موجود باشد, حتی در حد و حدود یک سطری هم ثبت و درج اسناد رسمی-دولتی کشور ننموده اند؟

بطور مثال: آیا در دوران سلطنت امان الله خان, همان بخش قوای امنیتی کشور که حیثیت "پولیس جنائی" یا همچو چیزی را داشته بوده باشد, در تشکیلات حکومتی-دولتی آن زمان وجود نداشته است, یا اینکه وجود داشته است, اما پروتوکول نویسی در ارتباط یک قتل, در آن زمان رائج نبوده است و همچو امری به شکل تحریری صورت نمی گرفته است; و یا هم اینکه پروتوکول های در زمینه موجود بوده است و یا وجود دارد, اما آن پروتوکول ها مورد مطالعهٔ "تاریخنگاران محترم ما" قرار نگرفته اند؟

- همان بخش نیروی امنیتی آنزمان که ما آنرا امروز به حیث "ادارهٔ پولیس مخصوص مبارزه با قتل" می نامیم, و یا همچو یک ادارهٔ شبیه ئی آن در آنزمان, کدام تحقیقات و یا بررسی تحریری از خودش بجا نمانده است؟

یا به عبارت دیگر, به دوسیهٔ قتل امیر مملکت, در آنزمان کدام مرجعی دولتی, کدام ادارهٔ دولتی آنزمان رسیدگی می کرد؟

نتایج نهائی همان سکتور قوای امنیتی مملکت که شبیهٔ"پولیس جنائی و یا قوای امنیتی بررسی یک قتل" بوده است, در بارهٔ این قتل مرموز چه سند و یا مدرکی را به شکل تحریری از خودش بجا مانده است و یا خیر؟

شکل تحریری و یا متن نتیجهٔ تحقیقات اولیه, نتیجهٔ تحقیقات وسطی و بلاخره نتیجهٔ تحقیقات آخری "امنیتی و قضائی آنزمان" در زمینه چه ها بوده اند؟

آیا متن و یا متون رسمی-دولتی به شکل تحریری در ارتباط اطلاعات جمع آوری شده از تحقیقات متهمان همین "قضیهٔ قتل مرموز" وجود دارد؟

به عبارت دیگر, آیا اظهارات متهمان به شکل تحریری, در هنگام تحقیق و تحقیقات "امنیتی و قضائی" وجود داشته است و یا وجود دارد؟

آیا متن و یا متون تحریری راز و رمز های چگونگی تحقیقات متهمان در این "قتل مرموز" در دستگاهٔ دولتی و به شکل رسمی وجود دارد و یا خیر؟

اگر پاسخ سوال بالای مثبت باشد, پس آن اظهارات چه چیز های بوده اند; اطلاعات کمتر شنیده شده در رابطه چه چیز های بوده اند; دلایل ومدارک تحریری جمع آوری شده از متهمان "این قتل مرموز" چه چیز های اند; رسیدگی قوای قضائیه, قضات و یا مراجعی که به حیث اکتوران قوای قضائیهٔ آن زمان بوده اند, بصورت دقیق در رابطه چه چیز های بوده اند؟

قسمیکه از وسعت و پریشانی سوالات بالائی به مشاهده می رسد, نخست به یافتن اسناد و مدارک تحریری نیاز داریم, تا در رابطهٔ یک قتل, یک قتل مرموز, آنهم در رابطه به یک قتل مرموزی که 106 سال قبل اتفاق افتاده است, نظری داده بتوانیم. 

خلاصه: بررسی قضیهٔ یک قتل در قدم اول از بخش صلاحیت های کاری-حرفوی پولیس جنائی و یا یک ارگان معادل وی و نیز قوای عدلی-قضائی یک کشور می باشد, نه کار "یک تاریخنگار" , بدون شک که یک تاریخنگار نیز حق تحقیق در رابطه را دارد, اما بر اساس اسناد و مدارک معتبر; یعنی: آیا تاریخنگاران محترم ما در مورد قضیهٔ همین "قتل مرموز", تمامی اسناد و مدارک تحریری و متون تحقیقات قوای عدلی-قضائی همان زمان را, تا حد امکانات و دسترسی شان به آن ها, به مطالعه گرفته اند و یا خیر؟

و من الله التوفیق

بحث کنفلیکت تاریخنگاران محترم ما ادامه دارد.

با تقدیم احترامات فائقه

حسیب الله

کشور

http://www.arianafghanistan.com/FotoGallary/CountryIcons/DE.png
ساخته شده در 17.04.2024 00:53 توسط  
آخرین اصلاح در 17.04.2024 03:47 توسط 1073741823