تاریخ امروز:

نظرات نشر شده

تاریخ

2024-04-17T22:00:00Z

اسم

الله محمد

محل سکونت

آلمان

تبصره

جناب محترم  کاسی صاحب عزیز!

 با عرض ادب و سلام به شما محترم.

 موضوع،  "مجازی" بودن زمان است  نه "حقیقی" بودن آن، چنانچه محترم مرحوم بیدل صاحب  مانند مرحوم مولانا صاحب  هم در زمینه چنین ابراز نظر می کنند :

 مه و سال و شب و روزت مجازیست

 حقیقت نه زمان دارد  و نه ساعات

   "Eine Sekunde entspricht 9 192 632 770 Perioden der Strahlung des Überganges zwischen den beiden Hyperfeinstruktur-Niveaus des Grundzustandes von Atomen des ElementsCäsium-133

  جملهء را که شما محترم نوشته اید، که یک ثانیه معادل است به 9 192 632 770 یعنی هفت صد و هفتاد ملیون اهتزاز  اشعه در عبور از سطع ساختار بسیار ظریف حالت اولیه اتم سیزیم 133 به حالت دیگر آن ، در واقعیت حرکت این ذرهء انرژی اتمی را تمثیل می نماید ، که انسان و یا فزیکدانان انرا با وسایل خاص آن اندازه می گیرند، یعنی اندازه گیری این حرکت باعث ایجاد زمان حرکت می گردد .   مولانا و بیدل صاحب هم متوجه این اصل در هستی شده اند که این  افکار  را در اشعار شان ذکر می کنند . اینجا موضوع مجازی بودن و حقیقی بودن زمان در خود هستی  مطرح است.

 بنده در یک قسمت از انترنت جمله ذیل را خواندم که چرا زمان یک خیال است ?Warum ist Zeit eine illusion

 بعد از انکه کوتاه توضحیات راجع به  تیوری کوانتوم در فزیک و تیوری نسبیت انشتاین نویسنده  می دهد،  اضافه می نماید که:

Für viele Physiker ist zwar psychologisch real, sie ist jedoch nicht grundsätzlich real

 برای بسیاری فزیکدانان اگر چه از نظر روحی و روانی یعنی فکری  زمان واقعی است، اما  اساساٌ غیر واقعی است. 

Zeit gibt es eigentlich nicht: die physikalische Formel lautet: v=s/t: Geschwindigkeit = Weg/Zeit. Ist man folglich mit (Licht-)/unendlicher Geschwindigkeit unterwegs - was dem Menschen nicht möglich ist - wird die Zeit verschwindend klein, wird räumlich.

بنده جملهء ذیل را از انترنت ترجمه می نمایم، که فکر می کنم توسط  کدام فزیکدان و یا فیلسوف و یا علاقمند به هر دو  فزیک نوشته شده باشد، بنام برگت شیمت:

"زمان در واقعیت وجود ندارد: فرمول فزیکی ان  سرعت  مساوی است به فاصله تقسیم زمان، که هر گاه انسان با سرعت نور و یا سرعت بی نهایت در حرکت باشد، که برای انسان غیر ممکن است، زمان انقدر کوچک می گردد ، که به فضا تبدیل می گردد. "

یعنی در نهایت همین فضا و هستی باقی می ماند که در حرکت دایم بدون زمان وجود دارد،  یعنی زمان یک اصل است که توسط حرکت در فضا خلق می گردد، چی در فضای بزرگ ما نند کهکشان و منظمومه شمسی و چی در درون اهتزازات ذرات  یک اتم مانند سیزیم 33 که انهم حرکت یا اهتزازات ذرهء اتمی  است.

حرکت یعنی جوهر هستی بدون زمان وجود مطلق دارد، در حالیکه زمان بدون حرکت وجود نمی تواند داشته باشد. به فرموده مولانا ساعت از بی ساعتی اگاه نیست، زانکه انسو جز تحیر راه نیست. تفکر فوق مولانا هم حرکت فکر وی است که به این درک رسیده است. 

غیر من زین قلزم حیرت حبابی گل نکرد

عالمی صاحبدل است اما کسی بیدل نشد

کشور

http://www.arianafghanistan.com/FotoGallary/CountryIcons/DE.png
ساخته شده در 18.04.2024 15:20 توسط  
آخرین اصلاح در 19.04.2024 08:04 توسط 1073741823