تاریخ امروز:

نظرات نشر شده

تاریخ

2024-04-18T22:00:00Z

اسم

الله محمد

محل سکونت

آلمان

تبصره

​جناب محترم آقای داکتر کاظم!

با عرض ادب، مضمون "قابل توجه محترم جناب باری جهانی" شما از مطالعه بنده گذشت:

1-"لوئیس دوپره " افغانستان شناس مشهور امریکائی درحالیکه ازدست داشتن مصطفی صغیر در قتل امیر یادآوری میکند، می نویسد:  

  چی می نویسید:

2-"روسها اتهام را بر برتانوی ها وارد میکنند که یک قاتل را بنام مصطفی صغیر استخدام کرده بودند..."

بسیار خوب، بعد. 

3-"این شخص بعداً درترکیه به اتهام سوء قصد بجان مصطفی کمال اتا ترک گرفتار گردید"

اینجا باید انگیزه سو قصد که بسیار مهم بود تذکر می رفت ، ولو انکلیس ها وی را تشویق نموده باشند و پول داده بوده باشند. یک تاریخ نویس باید چنین فهم داشته باشد تا خواننده را درست از انگیزه عمل، درست روشن  نماید که موضوع از چی قرار است.  

4-"و حین محاکمه در سال 1922  یعنی سه سال و چندماه بعد از قتل امیر در انقره اقرار به دیگر جنایت خود کرد که امیر حبیب الله  خان را نیز به قتل رسانیده است."

 سو قصد بالای اتاترک چی ارتباط داشت با قتل امیر. در اینجا هم باید موضوع روشن می گردید. آیا بعد از سه سال حکومت افغانستان از ترکیه تقاضا نموده بود که در زمینه قتل امیر افغانستان هم از وی در محکمه سوال گردد و چی اسناد وجود داشته که این مصطفی صغیر مجبور به اقرار قتل امیر شده است. بنده فکر نمی کنم که خودش به رضای خود این موضوع را گفته باشد.  در هر صورت داکتر صاحب شما با همان محکمه در ترکیه تماس گرفته پروتول تحقیقات صد سال قبل  را تقاضا نمایید تا موضوع درست  روشن گردد.

 5-"مصطفی صغیر اعدام گردید، با آنکه برتانوی ها تلاش  گردند او را نجات دهند؛ حتی پادشاه انگلیس جارج پنجم با ارسال یک پیام به اتا ترک خواهان عفو او شد. "

  فرض کنیم   قاتل نفر انگلیس بوده   که با وی علاقمند بوده اند به اساس فرموده دوپری و محترم کاظم این را اقتباص نموده تا قتل امیر را توسط وی با همکاری حلقات نزدیکبه امیر   اجرا نموده باشد، پس چطور دوپری   چند سطر بعد می نویسید:

داکتر کاظم می نویسید:

6-"درعین زمان دوپری به این نکته اشاره میکند که:  "بعضی ها قتل را به گروپهای ضد برتانوی در داخل دربار نسبت میدهند که هیچ سند قطعی دراین اتهام وجود ندارد، ازجمله میتوان از ترکیب اشخاص ذیل در دست داشتن به این حادثه ذکر کرد: نصر الله  خان، امان  الله  خان، محمود بیگ طرزی، شجاع الدوله  احتمالاٌ  قاتل ،  محمد نادرخان و دیگر اعضای خانواده مصاحبان  از جمله شاه ولی خان، احمد شاه خان ومحمدعلی خان ...«  دوپری، لوئیس: "افغانستان" ـ بزبان انگلیسی، چاپ سوم، یونیورستی پرنستن، ،1980 صفحه 435 و 437 "

در اینجا محمد نادر خان باید همان سپه سالار باشد که در سراسر نوشته های خود محترم کاظم وی را متهم به ارتباط داشتن با انگلیس های می نماید، در حالیکه دوپری به وضاعت خلاف انرا ادعا دارد یعنی وی را بنام  گروپهای ضد برتانوی در داخل دربار نسبت میدهند. 

جالب در اینجا این است که این  قاتل که با انگلیسها تماس داشته بوده باشد، چطور با گروپهای ضد برتانوی در داخل دربار همدست می گردد. 

در سراسر نوشته داکتر کاظم  و منابع وی چنین تناقضات و کمبود های منطقی وجود دارد و در اخیر هم جنرال نادر خان را متهم به دست داشتن در قتل امیر نموده که به نظر بنده چنانچه از یک عکسی که با امیر نشر نموده مرحوم نادر خان اصلاٌ چنین یک شخصیت معلوم نمی گردد که بدون کدام اختلاف شخصی و یا سیاسی اقدام به قتل دوست و رفیق همرای خود یعنی امیر، که از عکس معلوم می گردد نماید.

هم شاه ولی خان و هم نادر خان در عکس از همان تیپهای کاکه کابل معلوم می گردند که چنین نا جوانی را که داکتر کاظم با هزار شیطنت و راست و دروغ خلیلی و غیره وی را داخل حلقه دسیسه سازان می سازد در حق امیر نموده باشند. قسمیکه معلوم است امیر بسیار زنها داشته یعنی قرار شنیدگی یک صد و بیست  و به خدا معلوم که از جمله اینقدر عساکر که در انجا بوده کدام عسکر، کدام انتقام فامیلی و شخصی را گرفته باشد و اصلاٌ بعد از اجرای عمل به شکل بسیار زیرکانه دو باره خود را به قطعه خود رسانیده باشد.  

 از محترم داکتر کاظم تقاضامندم که جمله اخیر بنده را به حیث منبع در نوشته های بعدی خود استفاده نه نماید، زیرا یک حدس است . تاریخ نویسی داکتر کاظم و منبع های  که وی از ان استفاده می نماید،  همه به زور حدس پیش برده شده است. یگانه چیزی را که در قتل امیر می توان به یقین گفت اینست که وی خود کشی نه نموده است، در غیر آن تفنکچه باید انجا موجود می بود. ضمناٌ داکتر صاحب کاظم هم زیر سوال آمده نمی توانند زیرا اصلاٌ در آن زمان تولد نشده بودند.  خلاصه اینکه که درست نیست که داکتر صاحب این معما را در پای دوست و رفیق تاریخ نویسی خود مرحوم نادر خان ختم نماید. بنده مانند   پادشاه انگلیس جارج پنجم از وی بنام مرحوم جورج پنجم خواهانم که دست از یخن وی   بردارد و در حق همه مرحومین دعا نموده به قصه بی پایان خود پایان دهد که شرم است ، زیرا نا خود اگاه به نفع  انگلیسها کار می نماید    تا شخصیت مهم تاریخ استقلال کشور را   برای جوانان نا اگاه خراب نشان دهد.  

یک چشم حیرت است ز سر تا به پا لبم

یارب به روی نام کی گردید وا لبم

بیدل 

کشور

http://www.arianafghanistan.com/FotoGallary/CountryIcons/DE.png
ساخته شده در 19.04.2024 17:40 توسط  
آخرین اصلاح در 20.04.2024 22:31 توسط 1073741823